بلیط پرواز های خارجی 500 هزار تومان گران شد

کدخبر: ۲۳۱۷۲۹
اقتصادنیوز: درحالی چند روز از ابلاغ بخشنامه نرخ تسعیر ارز به ایرلاین‌ها می‌گذرد که نرخ بلیت شرکت‌های هواپیمایی داخلی بر خلاف ایرلاین‌های خارجی افزایش چندانی نداشته،به‌عنوان مثال قیمت بلیت پرواز تهران-استانبول ایرلاین‌ ایرانی ۵۰۰ هزار و خارجی‌۲۳ میلیون تومان است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، نوسانات نرخ ارز طی ماه‌های اخیر و عدم تامین به موقع ارز دولتی برای شرکت‌های هواپیمایی باعث بروز مشکلاتی برای برخی پروازهای خارجی ایرلاین‌های داخلی شد. تاخیرات پیاپی، لغو پروازها و.. از جمله تبعات افزایش نرخ ارز برای حمل‌ونقل هوایی کشور در بخش پروازهای خارجی به خصوص در 5 ماه اخیر بوده است. نمونه بارز این نابسامانی نیز گریبان ایرلاین‌های داخلی را گرفت، پرواز تهران-استانبول اواخر ماه گذشته هواپیمایی کیش‌ایر بود که به دلیل عدم تخصیص ارز و نارضایتی کرو پروازی خارجی آن کنسل شد.

سه روز بعد از ماجرای هواپیمایی کشور و پروازش، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی از احتمال لغو پرواز ایرلاین های داخلی به دلیل عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی خبر داده و به تسنیم گفته بود: طی یکماه اخیر بانک مرکزی به اکثر درخواست ها به بهانه تکمیل مدارک رسیدگی نکرده است.

 مقصود اسعدی سامانی افزود: شرکت های هواپیمایی با توجه به سیاست های جدید ارزی توانستند با پیگیری های انجمن شرکت های هواپیمایی  موارد مصرفی ارزی خود را به بانک مرکزی ارائه کنند و با همکاری بانک های عامل در مقطعی این تخصیص ارز صورت گرفت.

وی با بیان این که از یک ماه پیش دچار محدودیت در تخصیص ارز شدیم، افزود: اکثر درخواست های ارائه شده به بانک مرکزی به بهانه تکمیل مدارک رسیدگی نشده و به ایرلاین ها تخصیص ارز صورت نگرفته است.

وی با یادآوری این که «عدم تخصیص ارز باعث لغو پرواز سه روز پیش تهران-استانبول کیش ایر شد، تصریح کرد: چنانچه بانک مرکزی در تخصیص ارز سرعت عمل نشان ندهد شاهد لغو پرواز هواپیماهای اجاره ای شرکت های هواپیمایی داخلی خواهیم بود. ایرلاین های ایرانی امکان تامین ارز به صورت آزاد را ندارند و محدودیت های اخیر مشکلات زیادی را برای ایرلاین ها به وجود آورده است.

در ادامه اما مشکلات ارزی ایرلاین‌ها حل نشد تا این‌که پنج‌شنبه گذشته مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری از ابلاغ بخشنامه نرخ تسعیر ارز به شرکت های هواپیمایی خبر داد و گفت:‌ در این بخشنامه از شرکت‌های هواپیمایی خواسته شده نسبت به رعایت نمایش بهای کل بلیت های صادره و به فروش رسیده در کشور براساس واحد رسمی پول دقت لازم به عمل آید. همچنین همه بهای بلیت فروخته شده قبل از تاریخ فوق الذکر معتبر برای پرواز یا استرداد براساس نرخ تسعیر ارز مندرج در بلیت بوده و مشمول این بخشنامه نمی شود.

همزمان برخی رسانه‌ها به نقل از دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی خبر از افزایش 70 درصد پروازهای داخلی  و 100 درصدی پروازهای خارجی به واسطه بخشنامه بانک مرکزی و ملاک قرار دادن نرخ دلار اعلام شده از سوی سامانه سنا خبر دادند. این در حالی بود که بلافاصله مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری به افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی و خارجی به دلیل بخشنامه نرخ تسعیر ارز بانک مرکزی واکنش نشان داد و گفت: این بخشنامه برای بخشی از قیمت بلیت هواپیما یعنی نوسانات نرخ است نه همه آن.

جعفرزاده اظهار کرد:‌بر اساس بخشنامه بانک مرکزی محاسبه بخشی از قیمت بلیت هواپیما که به نوسانات نرخ ارز مربوط  می شود از طریق نرخ اعلامی سامانه سنا محاسبه می‌شود.با بخشنامه بانک مرکزی، فروش بلیت از سوی ایرلاین‌ها هدفمند خواهد شد.

نگاهی گذرا به قیمت پروازهای خارجی ایرلاین‌های داخلی و خارجی نشان از آن دارد که قیمت بلیت‌ها تغییر چندانی نکرده است. بر اساس این گزارش هم‌اکنون پرواز تهران-استانبول هواپیمایی قشم برای روز جاری 490 هزار تومان است. قیمت بلیت این مسیر پروازی (چارتری) برای ساعت 19 امروز  512 هزار تومان و برای ساعت 24 حدود 513 هزار تومان است.

بلیت پرواز مسیر تهران-استانبول هواپیمایی کیش‌ایر 607 هزار تومان (بدون توقف)، هواپیمایی زاگرس یک میلیون تومان و پرواز سیستمی هواپیمایی ماهان برای مسیر ذکر شده 1.6 میلیون تومان است.

این در حالی است که نرخ پرواز تهران-استانبول شرکت‌های خارجی به مراتب بالاتر از پرواز ایرلاین‌های داخلی است. به عنوان مثال قیمت بلیت پرواز تهران-استانبول هواپیمایی امارات حدود 5 میلیون تومان، هواپیمایی قطر 6.1 میلیون تومان است.

قیمت بلیت بیزینس کلاس مسیر پروازی تهران-استانبول برای هواپیمایی ماهان 3 میلیون تومان، قطرایرویز 9.6 میلیون تومان و امارات 11 میلیون تومان است که البته بسته به کلاس نرخی پرواز شرکت‌های هواپیمایی خارجی تا 23 میلیون تومان نیز  در سایت‌های اینترنتی موجود است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید