آیا چین برای خرید نفت ایران تحریم می‌شود؟

کدخبر: ۲۳۳۲۴۹
اقتصادنیوز: یک مقام وزارت خارجه آمریکا اظهار کرده که اگر چین پس از مهلت تعیین شده در چهارم نوامبر به خرید نفت ایران ادامه دهد، واشنگتن ممکن است پکن را هدف تحریم قرار دهد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، وال استریت ژورنال به نقل از برایان هوک که به تازگی به سمت نماینده ویژه و مدیر گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا منصوب شده است، نوشت: آمریکا مطمئنا امیدوار است همه کشورها پایبندی کامل به تحریم‌ها داشته باشند و خطر تحریم‌های ثانویه آمریکا را به جان نخرند.

برایان هوک احتمال اینکه آمریکا چین را به دلیل تاکید مکرر نیت خود برای ادامه خرید نفت ایران با وجود تحریم‌های آمریکا، هدف تحریم‌های ثانویه قرار دهد منتفی نکرد.

آمریکا اوایل ماه جاری موفق شد از چین قول بگیرد که واردات نفت ایران را افزایش نخواهد داد اما با توجه به تنشهای تجاری فزاینده میان پکن و واشنگتن، چین ممکن است خلف وعده کند. این مسئله کاملا ممکن به نظر می‌رسد مگر اینکه دور بعدی مذاکرات تجاری چین و آمریکا که قرار است اواخر ماه جاری برگزار شود، به جنگ تجاری میان دو کشور خاتمه دهد.

گروه اقدام ایران هفته گذشته برای هماهنگی تمامی فعالیتهای مربوط به ایران تشکیل شد. هدف دولت آمریکا اعمال حداکثر فشار بر تهران برای کسب امتیازات مدنظر خود است.

نفت هدف شماره یک تحریم‌های آمریکا است و مقامات واشنگتن در چند ماه اخیر تلاش کرده اند از متحدانشان برای توقف واردات نفت ایران قول بگیرند. اما این اقدام به دلیل ایستادگی چین چالش برانگیز بوده است. سایر واردکنندگان آسیایی نفت ایران امیدوارند برای ادامه وارداتشان معافیت بگیرند زیرا یافتن جایگزینی برای نفت ایران برای آنها دشوار است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید