اگر قیمت سکه 2 برابر شود چه پیامی دارد؟

کدخبر: ۲۳۴۴۳۲
یک کارشناس بازارهای مالی معتقد است که اگر قیمت سکه از چهار میلیون تومان به هشت میلیون تومان هم برسد هیچ اتفاق بد اقتصادی نمی‌افتد بلکه تنها نشان می‌دهد بازار چقدر به اقتصاد ایران بی‌اعتماد شده است.
اگر قیمت سکه 2 برابر شود چه پیامی دارد؟

به گزارش اقتصادنیوز، حسین راهداری کارشناس بازارهای مالی در گفتگویی با تجارت‌نیوز به وضعیت بازار سکه در زمان جاری و آینده آن پرداخته است. 

چرا تمایل مردم به خرید سکه بیشتر شده است؟

یکی از کاربردهای طلا این بوده که به عنوان دارایی امن به حساب آمده است. زمانی که ریسک بازارها زیاد باشد مانند همین شرایط تحریمی کشور که بازارها در تلاطم هستند، طلا بسیار محبوب می‌شود. در ایران در کنار بازار دلار و یورو (ارزهای مشابه) طلا هم محبوب شده و تقاضا برای طلا افزایش یافته است. سکه از آن جهت کالای خوبی برای سرمایه‌گذاری است که هم طلا است و هم اینکه به صورت تایید شده و استاندارد شده بانک مرکزی است؛ در حالی که اگر فردی بخواهد در طلا به شکل‌های دیگر سرمایه‌گذاری کند (مانند طلای آب شده) این احتمال وجود دارد که از نظر خلوص، آن میزان طلا را در خود نداشته و در آن تقلب شده باشد. از این منظر سکه طلا در میان سرمایه‌گذاری‌های طلا محبوب‌تر است.

آشفتگی‌های بازار سکه ناشی از چیست؟

سکه طلا تنها توسط بانک مرکزی ضرب می‌شود و مثل هر کالایی که عرضه آن محدود است، قیمتش علاوه بر ارزش ذاتی ممکن است بر اثر عرضه و تقاضا تغییر کند. یک بخشی از حباب تشکیل شده در قیمت سکه ناشی از تقاضای مازاد برعرضه است. عرضه در انحصار بانک مرکزی و میزان آن نیز مشخص است اما میزان تقاضا در بین بازیگران بازار سکه پخش شده است. با توجه به اینکه انتظار بازار بر این است که قیمت طلا باز هم افزایش پیدا کند، دارندگان سکه‌های طلا از جمله کسانی که در طرح پیش‌فروش سکه دریافت کردند دست به احتکار زده‌ و از عرضه سکه‌های طلا به بازار خودداری کرده‌اند که این امر باعث شده عدم‌ تعادل عرضه و تقاضا تشدید و حباب قیمتی سکه‌ بیشتر و ماندگارتر شود.

 

حباب قیمتی سکه چه آثار نامطلوبی می‌تواند برای اقتصاد داشته باشد؟

سکه همانند نقش ارزها، پارامتر مهمی در تعیین شرایط اقتصادی ایران نیست. اگر قیمت دلار یا یورو جا‌به‌جا شود قیمت کالاهای وارداتی به شدت تاثیر می‌پذیرد اما سکه نقش مهمی ندارد و اگر قیمت سکه از چهار میلیون تومان به هشت میلیون تومان برسد و حباب آن دو برابر شود هیچ اتفاق بد اقتصادی نمی‌افتد بلکه تنها نشان می‌دهد بازار چقدر به اقتصاد ایران بی‌اعتماد شده است. در تمام دنیا سکه‌هایی که توسط بانک مرکزی ضرب می‌شوند در قیمت‌هایی به مراتب بالاتر و حتی دو برابر ارزش ذاتی در حال معامله هستند که دلیل آن عرضه محدود سکه است. پس سکه پارامتر مهمی که منجر به اتفاق بد اقتصادی شود محسوب نمی‌شود و فقط ناامید شدن بازارهای مالی از اقتصاد ایران و روی آوردن به بازار سکه را نشان می‌دهد.

آیا حباب قیمتی به وجود آمده در بازار سکه از بین می‌رود؟

تا وقتی که تعادل عرضه و تقاضا وجود نداشته باشد و اعتماد به بازار برنگردد و سکه‌هایی که مردم در اختیار دارند به بازار عرضه نشود، می‌توان انتظار داشت حباب سکه ادامه داشته باشد و حتی شاید در مقاطعی هم بیشتر از حباب فعلی که حدود ۲۰ درصد است شود.

سه ماه دیگر با شروع دور جدید تحریم‌ها قیمت سکه به چند تومان می‌رسد؟

سه ماه دیگر که تحریم‌های نفتی اعمال می‌شود پیش‌بینی اینکه این تحریم‌ها چقدر موثر خواهند بود از حالا کار دشواری است؛ چون به خاطر مسائل سیاسی که پیرامون دعواهای تجاری آمریکا به وجود آمده خیلی از کشورها ممکن است بخواهند از برگ برنده ایران استفاده کنند و مانع از اجرای کامل تحریم‌های نفتی شوند. بنابراین تصور من این است در سه ماه آتی که شرایط بدتر خواهد شد، قیمت ارز و طلا افزایش خواهد داشت. اما طوری که آمریکا برنامه‌ریزی کرده تا صادرات نفتی ایران را به صفر برساند، این اتفاق نخواهد افتاد ولی مسلما صادرات نفت و محصولات دیگر مانند پتروشیمی‌ها از این اتفاق ضربه خواهند خورد و قیمت ارز و طلا و به تبع آن سکه افزایش پیدا خواهد کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید