پیشنهاد نماینده کارگران در شورای عالی کار برای افزایش سطح معیشت کارگران

کدخبر: ۲۳۴۹۶۳
اقتصاد نیوز: نماینده کارگران در شورای عالی کار با تشریح جزئیات جلسه اخیر کمیته مزد گفت: کارگران پیشنهاد دادند به رقم فعلی بن کارگری توسط کارفرمایان رقمی اضافه شود و دولت نیز معادل حق بن کارگری بودجه اختصاص دهد در نهایت با ساختاری مشخص اقلام سبدمعیشت را تأمین کند.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم؛ فرامرز توفیقی، نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره نتیجه جلسه روز گذشته کمیته مزد برای بررسی ترمیم دستمزد 97 کارگران گفت: درجلسه روز گذشته که با حضور نمایندگان دولت برگزار شد، نمایندگان کارفرمایی به دلیل مشغله هایی که دارند اعلام کرده بودند که در جلسه امکان حضور ندارند و حضور پیدا نکردند.

 وی ادامه داد: نمایندگان کارگران جزئیات سبد معیشتی به روز شده با آخرین قیمت ها و تورم اخیر را تهیه کرده بودند اما با توجه به اینکه نمایندگان کارفرمایی در جلسه حضور نداشتند  درباره آن بحثی نشد. مقرر شد  در جلسه بعدی کمیته مزد که قرار است تا حداکثر یک هفته آینده برگزار شود بحث بروز رسانی سبد معیشت کارگران با حضور نمایندگان کارفرمایان ، دولت و کارگران توافق شود. اما در جلسات قبلی کمیته مزد شرکای اجتماعی اتفاق نظر داشتند که شکاف عظیمی بین دستمزد کارگران و هزینه های زندگی آنها با نوسانات اقتصادی و افزایش قیمت ها ایجاد شده است.

 توفیقی بیان کرد: نمایندگان دولت پیشنهاداتی مانند واگذاری سبد خوراکی طی چندین مرحله را برای تقویت قدرت خرید جامعه کارگری داشتند،اما بحث واگذاری سبد از سوی نمایندگان کارگران پذیرفته نشد. چرا که جامعه کارگران به دنبال این نیستند که هر چندوقت یکبار سبد خوراکی به جامعه کارگری تعلق بگیرد. بلکه دولت باید حقوق  اجتماعی خود را بپذیرد.

نمایندگان کارگران در شورای عالی کاربیان کرد: یکی از پیشنهادات جامعه کارگری در ترمیم دستمزد 97 کارگران این بود که مبلغ بن نقدی کارفرمایان افزایش یابد،اما با توجه به اینکه کارفرمایان نبودند، درباره میزان عدد و رقم صحبتی نشد. اما پیشنهاد اصلی این بود که  کالاهای اساسی نیروی کار از محل‌ بن تامین شود؛ با این شیوه که ابتدا به رقم فعلی حق بن کارگری فیش حقوقی از سوی کارفرمایان رقمی اضافه شود و دولت نیز معادل حق بن کارگری، بودجه اختصاص دهد و مجموع منابع مربوط به «ردیف بن کارگری» اختصاص یابد. در همین راستا دولت، مباحثی که در سبد معیشت دخالت دارد را لحاظ کند و با  ارز 3700 یا 4200 تومانی، معیشت کارگران را تأمین کند. یعنی چیزی شبیه احیای ستاد بن را پیشنهاد دادیم. در این مرحله دولت از فاصله بین ارز3700 تا 4200 تومان درآمد دارد، این مابه تفاوت را می تواند به میزانی که کارفرمایان در بن نقدی افزایش می دهند اختصاص دهد. مقرر شد این پیشنهاد بررسی شود.

 وی اظهار داشت:پیشنهاد بعدی این بود که از زیرساخت های وزارت کار استفاده کنیم. دولت می تواند با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت  ازطریق تعاونی‌های اتحادیه‌های کارگری شروع به عرضه کردن اقلام موجود در سبد معیشت کارگران کند. یعنی سبد معیشت کارگران را با ارز 3700 تومانی تأمین کند، و در تعاونی ها و اتحادیه های کارگری عرضه کندو بر اساس کد بیمه کارگر توزیع شود. پیشنهاد دیگر افزایش نقدی دستمزد بود که نمایندگان کارگران رقبت زیادی به افزایش مزد در شرایط کنونی ندارند.

توفیقی بیان کرد: مزیت  پیشنهادات کارگران این است که از گردش نقدینگی در جامعه جلوگیری می کند که این موضوع کاهش تورم را به دنبال دارد. از تقاضاها در سطح کشور می کاهد، در صورتی که قرار باشد تقاضاها از مبادی رسمی تحقق یابد از افزایش بی رویه قیمت ها هم جلوگیری می کند. زمانی که سبد معیشت کارگران که جامعه 13میلیونی هستند، از این مبادی تأمین شود، یعنی تقاضای 13میلیون خانوار از سطح بازار کاهش یافته است، در همین راستا می تواند به کاهش قیمت ها کمک کند. از طرف دیگر گردش نقدینگی در سطح غیر قابل کنترل کاهش می یابد و بر همین اساس تورم کاهش می یابد. از سوی دیگر زمانی که قرار است دولت منابع ریالی را معادل آنچه کارفرمایان در بن نقدی افزایش می دهند، برای تأمین اقلام هزینه کند ،دیگر پول به جامعه تزریق نکرده که بخواهد ایجاد تورم کند.

نمایندگان کارگران در شورای عالی کاربا بیان اینکه خانواده های کارگری به مرز بحران رسیده اند افزود:مقرر شد در جلسه بعدی کمیته مزد عدد و رقم به روزرسانی سبد معیشت با حضور نمایندگان کارفرمایان،کارگران و دولت بررسی و تفاهم صورت گیرد، سپس نتیجه به صورت پیشنهاد به شورای عالی کار ارسال شود. شورای عالی کار تصمیم می گیرد که این موضوع به مقام معظم رهبری و رئیس جمهور ارائه شود.  نمایندگان دولت در جلسه روز گذشته کمیته مزد بر تصمیم گیری در خصوص افزایش سطح معیشت نیروی کار در شرایط ویژه اقتصادی تاکید داشتند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید