تسهیلات بلاعوض برای پسته کاران خسارت دیده

کدخبر: ۲۳۵۷۶۰
اقتصاد نیوز: نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی گفت: امسال بیش از 90 درصد محصول پسته این شهرستانها به علت گرمازدگی خسارت دید که براساس مصوبه هیات دولت به هر هکتار از این اراضی خسارت دیده تسهیلات بلاعوض اعطا می شود.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا؛ احمد انارکی محمدی سقف پرداخت این تسهیلات بلاعوض برای هرهکتار را 83 میلیون ریال عنوان کرد و اظهار داشت : تسهیلات یاد شده به کشاورزان خسارت دیده ای پرداخت خواهد شد که از قبل باغات خود را بیمه کرده باشند. 

وی با اشاره به اینکه 40 هزار هکتار از اراضی و باغات پسته در رفسنجان و انار فاقد سند هستند ، تصریح کرد: به دلیل بحرانی بودن آب در این مناطق جهت اجرایی شدن طرح های آبیاری نوین زیرسطحی و تحت فشار و بهره مندی از تسهیلات دولتی بلاعوض یکی از شرایط ، سنددار بودن اراضی بود که این شرط برداشته شد و کشاورزان به راحتی می توانند تقاضای تسهیلات بدهند و اراضی خود را به آبیاری نوین مجهز کنند. 

انارکی محمدی بیان کرد: در این راستا سال گذشته به هر هکتار هفت میلیون تومان و امسال به هر هکتار 10 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض ارائه خواهد شد. 

استان کرمان که با داشتن 300هزار هکتار از 400هزار هکتار باغات بارور پسته کشور با محوریت رفسنجان از آن روزی به عنوان خاستگاه طلای سبز دنیا با تولید بیش از 95 درصد محصول پسته ایران بشمار می رفت و این محصول ارز آور در کنار محصولات معدنی استان و همچنین فلز گرانبهای مس در صدر کالاهای صادراتی به کشورهای آسیای جنوب شرق مانند چین و هنگ کنگ ، کشورهای اروپای مرکزی ، روسیه ، ترکیه ، عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس قرار داشت این روزها براثر گرمازدگی حاصل از خشکسالی ،بالای 90درصد کاهش تولید داشته است و کار به جایی رسیده که پسته کاران این منطقه نیازمند تسهیلات بلاعوض شده اند. 

رفسنجان با جمعیت بالای 311 هزار نفر در110 کیلومتری کرمان قرار دارد. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید