وسعت دریاچه ارومیه در درازمدت چقدر کاهش یافته است؟

کدخبر: ۲۳۶۰۲۱
اقتصاد نیوز: حجم آب موجود در دریاچه ارومیه نسبت به دراز مدت با کاهش ۱۵.۰۲ میلیارد متر مکعبی روبرو بوده است.

ببه گزارش اقتصاد نیوز به نقل از میزان، براساس آخرین آمار منتشره تا ۶ شهریور ماه سال جاری، تراز دریاچه ارومیه به یک هزار و ۲۷۰.۳۸ متر رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۰.۰۱ درصدی روبرو بوده است.

همچنین در مقایسه با اول مهرماه سال ۹۶ تراز سطح آب ۰.۰۷ درصد رشد داشته، اما این تراز نسبت به میانگین دراز مدت با کاهش ۴.۲۹ متری روبرو بوده است.

لازم به ذکر است که وسعت دریاچه ارومیه در حال حاضر برابر با ۱۸۵۶.۱۸ کیلومتر مربع است در حالی که میانگین دراز مدت وسعت دریاچه برابر با چهار هزار و ۵۲۶.۷ کیلومتر مربع بوده است.

از طرفی حجم آب موجود در دریاچه در تاریخ ۶ شهریور ماه رقم ۱.۲۵ میلیارد متر مکعب بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۰.۰۲ اُفت همراه بوده است.

همچنین حجم آب موجود در دریاچه ارومیه نسبت به دراز مدت با کاهش ۱۵.۰۲ میلیارد متر مکعبی روبرو بوده است.

البته در حالی که آمار‌ها وضعیت نابه سامانی را در دریاچه ارومیه نشان می‌دهد، اما بارش‌ها در حوضه دریاچه ارومیه از ابتدای تابستان روند مثبت داشته است به طوریکه در سال آبی جاری تاکنون ۴۰۷.۶ میلیمتر بارندگی در این حوضه رخ داده که نسبت به سال گذشته با ۲۷۷.۱ میلیمتر بارش رشد ۲۷.۲ درصدی و نسبت به دراز مدت رشد ۲۱ درصدی را نشان می‌دهد.

گفتنی است با تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه کاهش سالانه ۴۰ سانتی متر از تراز دریاچه ارومیه تا حدی متوقف شد، اما احیای این دریاچه نیاز به بهره برداری از طرح‌های ۴۴ گانه این ستاد و مصرف بهینه آب به ویژه در بخش کشاورزی است.

photo_2018-08-16_09-02-41

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید