تاثیر نرخ ارز بر تولید پوشاک بچه

کدخبر: ۲۳۶۲۶۱
اقتصاد نیوز: مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: پارسال واردات اغلب مواد اولیه تولید پوشک با ارز مبادله ای انجام می شد و اوایل امسال نیز در گروه کالاهای اساسی قرار داشت اما اکنون باید ارز مورد نیاز این اقلام از بازار دوم تامین شود.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا، بر اساس سیاست های جدید ارزی دولت که از نیمه مرداد ماه امسال اجرایی شده است، تخصیص ارز به همه اقلام وارداتی بجز کالاهای اساسی و ضروری از بازار دوم ارز (نیما) انجام می شود؛ دیروز (یازدهم شهریور) میانگین فروش هر یورو در نیما 89 هزار و 977 ریال بود.

در این پیوند «پروین نباتی» مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: برای کمک به تولید پوشک باید از هرگونه محدودیت یا ممنوعیت در واردات مواد اولیه آن خودداری کرد و تسهیلات لازم برای تامین بهنگام آنها به عمل آورد.

وی افزود: نزدیک به 150 واحد تولیدی با ظرفیت 280 هزار تن در کشور دارای مجوز صنعتی تولید پوشک بچه معمولی، پوشک کامل بچه، نوار بهداشتی و پوشک بزرگسال هستند که پارسال 125 هزار تن محصول تولید کردند.

به گفته وی، این صنعت با توجه به تغییرات فناوری در جهان، در سال های اخیر توسعه قابل توجهی داشته، به طوری که قادر به تامین کل نیاز کمی و کیفی کشور است.

نباتی بیان داشت: با توجه به کیفیت محصولات تولیدی، میزان واردات این محصول رقم قابل توجهی در گذشته نبوده و حداکثر 2 درصد مصرف کشور از طریق واردات تامین می شده است.

وی ادامه داد: در سال 1395 بطور ناگهانی واردات این محصول به 10 هزار و 500 تن به ارزش حدود 42 میلیون دلار و سهم آن در مصرف به حدود 9 درصد رسید، اما در سال 1396 این مقدار اندکی تعدیل شد.

مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: اکنون چند طرح تولیدی و تکمیلی با مشاوره و یا تولید تحت لیسانس با شرکت های صاحب نام جهانی در کشور در دست اقدام است که با اجرای آنها صادرات این محصولات بطور جدی تر و گسترده تر در دستور کار قرار می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: وابستگی این صنعت به واردات درخصوص اقلامی از جمله خمیر کاغذ «فلاف» بدلیل محدودیت های اکولوژیکی و برخی از اقلام به دلیل تغییرات سریعی که در این صنعت در قابلیت های محصول و نوع اقلام مصرفی رخ می دهد، زیاد است و به همین دلیل با تغییر نرخ ارز، قیمت این محصول نیز تغییر می کند.

خمیر فلاف پالپ یا خمیرکاغذ پالپ از ضایعات کاغذ و لینتر پنبه (آلفا سلولز) و نیز خمیر چوب های نرم و سخت ساخته می شود، در کارخانه های تولید نوار بهداشتی و پوشک بچه کاربرد دارد. 

نباتی یادآور شد: پارسال اقلامی زیادی از مواد اولیه این محصول از ارز مبادله ای استفاده می کردند و در اوایل امسال نیز در گروه کالایی یک قرار داشتند، اما اکنون براساس سیاست های جدید ارزی اقلام وارداتی مورد مصرف در تولید این محصول از طریق بازار دوم تامین می شود.

این مقام مسئول پیش بینی کرد با ترخیص به موقع مواد اولیه موجود در گمرکات، تامین و تخصیص ارز مواد اولیه و از سوی دیگر برخوردهای مناسب قانونی با محتکران به زودی شرایط متعارفی بر بازار حاکم شود. 

** تاثیر نرخ ارز بر افزایش قیمت ها

در همین پیوند، «نیما بصیری» نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: آنچه به عنوان احتکار در پوشک بچه از آن یاد می شود، کمتر از 10 درصد نیاز بازار است؛ اما انبار کردن نیاز یک ساله به دلیل محدودیت جا و مکان و هزینه بر بودن امکانپذیر نیست. 

وی ادامه داد: مواد اولیه پوشک بچه، نوار بهداشتی و محصولات سلولزی مشترک است و بخش عمده آنها با خمیر کاغذ و خمیر تیشو که مشخصات فنی هر دوی آنها یکی است، تولید می شود.

بصیری افزود: با سه برابر شدن نرخ ارز در ماه های گذشته، قیمت مواد اولیه وارداتی تولید افزایش یافت زیرا نزدیک به 50 درصد مواد اولیه مورد نیاز صنایع سلولزی وارداتی است که عمده آن از آمریکا، چین، کره جنوبی و کانادا وارد می شود.

به گفته این فعال تولیدی، کرایه حمل و نقل مواد اولیه در ماه های گذشته افزایش یافته است؛ کرایه حمل پیشتر هشت درصد هزینه های تولید را تشکیل می داد، اما امروز به بیش از 20 درصد افزایش یافته است.

بصیری تصریح کرد: در صنعت سلولزی به دلیل حجیم و سبک بودن محصولات، با هزینه های حمل بالایی مواجه ایم و به همین دلیل برای کشوری نظیر چین صرفه ندارد که به صادرات این تولیدات بپردازد.

وی ادامه داد: اکنون سرمایه گذاری های خارجی در این صنعت انجام شده که بدون در نظر گرفتن تولید و نیاز بازار بوده که در نتیجه آن برخی کارخانجات تولیدکننده تعطیل شده اند.

به گزارش ایرنا، فعالان بخش تولید و توزیع پوشک بچه، ممنوعیت واردات کالا، افزایش بهای خمیر کاغذ و ترخیص نشدن مواد اولیه از گمرک را سه دلیل اصلی کمبود این محصول در بازار و افزایش قیمت آن بیان کردند.

روز گذشته «محمدکاظم زرین قلم» عضو هیات مدیره یکی از شرکت های مطرح در تولید محصولات سلولزی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفت: 10 کارخانه تولیدی شرکت در سطح کشور فعالند که حدود 80 درصد پوشک بچه کشور را تولید می کنند. 

وی افزود: این کارخانه ها که اکنون با نیمی از ظرفیت خود فعالند، در صورت تامین مواد اولیه، می تواند با همه ظرفیت، محصولات سلولزی تولید کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید