پیش بین رشد 3.8 درصدی اقتصاد ترکیه

کدخبر: ۲۳۶۷۳۲
اقتصاد نیوز: موسسه بین المللی اعتبارسنجی فیچ با انتشار گزارشی، رشد اقتصادی ترکیه در سال جاری میلادی را 3.8 درصد پیش بینی و اعلام کرد که سال آینده نیز این رقم نصف شده و حدود 1.9 درصد خواهد بود.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا، موسسه اعتبار سنجی فیچ با انتشار گزارش مربوط به اقتصاد ترکیه اعلام کرد که رشد اقتصادی ترکیه در سال آینده با کاهشی محسوس مواجه خواهد شد به طوری که از نرخ رشد 3.8 درصدی به رشد 1.9 درصدی نزول پیدا خواهد کرد.

این موسسه چندی پیش، رشد اقتصادی ترکیه در سال جاری میلادی را 4.5 و برای سال آینده 3.6 درصد پیش بینی کرده بود و اصلاح ارقام پیش بینی رشد اقتصادی ترکیه در گزارش جدید نشانگر آن است که وضعیت اقتصادی ترکیه بی ثبات و با ابهامات گسترده ای مواجه است.

بر اساس گزارش اقتصادی این موسسه اعتبارسنجی بین المللی، اقتصاد ترکیه در سال 2020 می تواند تا حدودی به روند نزولی خود پایان دهد اما همچنان، چالش هایی جدی را تجربه خواهد کرد.

بر اساس گزارش موسسه فیچ، افت ارزش پول ملی ترکیه به افزایش کسری بودجه بیشتر و کاهش رشد اقتصادی این کشور تاثیرات تعیین کننده ای گذاشته است.

این موسسه بین المللی، بحران های منطقه ای و فرار سرمایه از ترکیه، افزایش خطرپذیری فضای کسب و کار داخلی و افزایش مخاطرات سرمایه گذاری را از موارد بسیار مهم در تحت فشار قرار دادن اقتصاد ترکیه در سال جاری و آینده ذکر کرد.

ماه گذشته میلادی نیز موسسه اعتبارسنجی فیچ با انتشار گزارشی، رتبه اعتباری ترکیه را به دلیل کسری تراز تجاری، افزایش تورم و سقوط ارزش لیر کاهش داد.

این موسسه، رتبه اعتباری ترکیه را از 'BB+'به 'BB' کاهش داد که این رتبه، پایین‌تر از سطح اطمینان لازم برای سرمایه‌گذاری محسوب می شود.

موسسه فیچ در گزارش خود نوشت: سیاست‌های اقتصادی ترکیه در ماه‌های اخیر متعارف نبوده و اقدامات صورت گرفته پس از انتخابات اخیر باعث افزایش بی اعتمادی ها و مانعی برای اوج گیری اقتصاد این کشور شده است.

این موسسه اعتبارسنجی مدعی شد که کسری تراز تجاری ترکیه در حال حاضر به 6.1 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2018 رسیده است که این امر ناشی از افزایش سطح عمومی قیمت‌ها و مصرف خانوارهاست و در سال آینده به دلیل کاهش ارزش لیر و افزایش گردشگر این میزان به 4.1 درصد خواهد رسید.

فیچ موسسه خدمات مالی آمریکایی است که در زمینه ارائه خدمات تجزیه و تحلیل بازار اوراق قرضه، تخمین رشد اقتصادی، مبادله اوراق بهادار، مدیریت بحران و مدیریت صندوق های سرمایه گذاری فعالیت می کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید