اعلام نرخ خرید تضمینی گندم تا پایان شهریور

کدخبر: ۲۳۷۲۸۶
اقتصادنیوز: معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: قیمت خرید تضمینی سال آینده گندم باید تا پایان شهریورماه از سوی دولت اعلام شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، عباس کشاورز در مراسم ششمین گردهمایی کشت محصولات زراعی و آغاز سال زراعی ۹۷-۹۸ در جمع خبرنگاران درباره پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی برای قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جدید اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی، پیشنهاد خود را طبق زمان معین ارائه داده و از دولت انتظار داریم بر مبنای نرخ تورم، قیمت گندم را اعلام کند؛ ضمن اینکه ما منتظر اعلام قیمت این محصول تا پایان شهریورماه هستیم.

کشاورز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه کمبود آب و خشکسالی از ویژگی های آب و هوایی کشور شده است، گفت: بر همین اساس برنامه ما، بهره‌وری حداکثری از آب و تمرکز بیشتر بر آب باران است؛ همچنین توجه به تنظیم بازار و مدیریت بازار در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

وی اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی را مورد توجه قرار داد و افزود: ما منافع ملی را با منافع کشاورزان ادغام کردیم و در این راستا تولید گندم، دانه های روغنی و شکر در رأس قرار دارد. همچنین توجه به افزایش تولید برنج و ذرت نیز برای ما مهم است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: حفظ استمرار تولید محصولات اساسی از جمله سیب زمینی و محصولات سبزی و صیفی برای ما اهمیت زیادی دارد؛ ضمن اینکه به تولید کنندگان توصیه می‌کنیم بیش از ظرفیت بازار تولید نکنند تا دچار مشکل نشوند.

کشاورز در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه صادرات برخی محصولات مانند سیب زمینی باعث افزایش قیمت سیب زمینی در بازار شده است، اظهار داشت: اگر نگاهی به قیمت ها بیندازیم متوجه می شویم نرخ این محصول از اسفندماه ۹۲ تا یک ماه اخیر، سر مزرعه کیلویی ۶۰۰ تومان از کشاورز  خریداری می شده است؛ اما با افزایش نرخ ارز و رشد درآمد حاصل از صادرات، صادرات این محصول نیز رونق پیدا کرد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه گفته می شود برخی سیب زمینی را در مناطق مرزی به قیمت یک دلار می فروشند، اضافه کرد: ما در مناطق مرزی تولید سیب زمینی نداریم و اگر دولت ببیند که قیمت این محصول بیش از حد در حال افزایش است، مانع از صادرات آن می‌شود؛ ضمن اینکه چون سیب زمینی محصول سنگینی است، قابل قاچاق نیست و حتما از مبادی رسمی صادر می شود.

کشاورز تصریح کرد: علاوه بر این سیب زمینی در هیچ کجای دنیا یک دلار نیست و قیمت آن سه دهم دلار است. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، ترک ها زودتر از ما دست به کار می شوند. اگرچه بنده فعالیت واسطه ها و احتمال سوءاستفاده آنها از افزایش احتمال ارز را منکر نمی شوم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید