تلاش ترامپ برای تأمین منابع جایگزین نفت ایران برای متحدانش

کدخبر: ۲۳۹۵۲۳
اقتصاد نیوز: یک مقام ارشد آمریکایی می‌گوید دولت این کشور در حال تلاش برای تأمین منابع جایگزین نفت برای آن دسته از متحدانش است که از تحریم‌های نفتی علیه ایران متأثر می‌شوند.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم؛ یک مقام ارشد آمریکایی گفته دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در حال تلاش برای تأمین منابع جایگزین نفت برای آن دسته از متحدانش است که از تحریم‌های نفتی علیه ایران متأثر می‌شوند.  

دولت‌های قبلی آمریکا، تا زمان حصول توافق هسته‌ای برجام با ایران برای برخی از متحدان این کشور شامل ژاپن، کره جنوبی و هند معافیت‌هایی از تحریم‌های نفتی ایران صادر می‌کردند.

روزنامه فایننشال‌تایمز بامداد پنجشنبه گزارش داد آمریکا این بار به متحدانش گفته از آنجا که قصد دارد فشارها را بر ایران افزایش دهد به دنبال معافیت‌های تحریمی نباشند. واشنگتن گفته در عوض، دولت ترامپ تلاش خواهد کرد جایگزینی برای نفتی که آنها قرار بود از ایران تأمین کنند پیدا کند. 

در حالی که فرانسه، آلمان و انگلیس مدعی هستند برای یافتن راهی جهت حفظ برجام تلاش می‌کنند، تحریم‌های آمریکا عرصه را برای آنها تنگ کرده است. مقام آمریکایی به فایننشال‌تایمز گفت شرکت‌های اروپایی همین حالا، قبل از اجرایی شدن تحریم‌ها در حال ترک ایران هستند. 

مقام آمریکایی گفت: «پیام این موضوع برای اروپا این است که توافق هسته‌ای شکست خورده و شرکت‌ها در حال ترک ایران هستند.»

دولت ترامپ از همه خریداران نفت ایران خواسته واردات نفت خود از ایران را به صفر برسانند. با آنکه کشورهایی مانند کره جنوبی و فرانسه خرید نفت را متوقف کرده‌اند هند و چین هنوز در حال وارد کردن نفت از ایران در مقادیر پایین‌تر هستند.

فایننشال‌تایمز ادعا کرده صادرات نفت ایران از ماه می دست‌کم 500 هزار بشکه در روز کاهش یافته و زیر 2 میلیون بشکه رسیده است. آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داده در صورتی که صادرات ایران کماکان کاهش داشته باشند، بازارهای نفتی ممکن است با فشارهای قابل توجهی مواجه شوند. 

این اتفاقات در شرایطی رخ داده که نشست مجموع عمومی سازمان ملل متحد از هفته آینده آغاز می‌شود. حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران برای شرکت در این نشست در نیویورک حضور خواهد داشت. 

مقام آمریکایی گفته که ترامپ بر خلاف سال گذشته به دنبال دیدار با حسن روحانی نیست. سال قبل، آن طور که محمود واعظی، رئیس دفتر روحانی گفته تیم ترامپ 8 بار برای دیدار با مقام‌های ایران پیام فرستاد که همه آنها رد شدند. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید