عضو کمیسیون انرژی:

دلالانی مثل بابک زنجانی دنبال بورس نفت هستند

کدخبر: ۲۳۹۷۰۲
اقتصادنیوز؛ جلال میرزایی، عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه بورس نفت یک موضوع انحرافی است، گفت: کسانی که بورس نفت را دنبال می‌کنند دلالانی مثل بابک زنجانی هستند.
دلالانی مثل بابک زنجانی دنبال بورس نفت هستند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا؛ جلال میرزایی، عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه کسانی که بورس نفت را دنبال می‌کنند دلالانی مثل بابک زنجانی هستند، خاطرنشان کرد: پرداختن به بورس نفت یک موضوع انحرافی و مسیر غلطی است و کمکی به تامین منافع ملی نمی‌کند.

جلال میرزایی درباره راه‌اندازی بورس نفت اظهار داشت: نسبت به بورس نفت خوشبین نیستم، اگر بورس نفت وابسته به یکی از بورس‌های بین‌المللی بوده و خرید و فروش با حضور بورس‌های بین‌المللی باشد و خریداران بین‌المللی باشند، خوب است. ما می‌توانیم در یک منطقه آزاد مثل کیش این بورس را راه‌اندازی کنیم و مشتریان، نفت را به نرخ روز از ما دریافت کنند اما واقعیت این است کسانی که این موضوع را دنبال می‌کنند دلالانی مثل بابک زنجانی هستند.

وی افزود: اینها فکر می‌کنند اکنون که وزارت نفت مشکل فروش دارد نفت را در اختیار آنها قرار می‌دهد و می‌توانند تعهد بدهند، وثیقه‌ای هم بگذارند که دو یا سه ماه بعد پول را برمی‌گردانند، وثیقه‌هایشان هم کاربردی ندارد، طرف هزاران میلیارد گرفته و سند یک روستا را به عنوان ضمانت گذاشته و به این زودی هم بانک به پول خود نمی‌رسد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه کسانی که دنبال بورس نفت هستند دلالانی با طمع زیاد هستند، خاطرنشان کرد: پرداختن به بورس نفت یک موضوع انحرافی و مسیر غلطی است و کمکی به تامین منافع ملی نمی‌کند.

وی یادآور شد: بورس تعریف خاص خود را دارد نفت نیز یک کالای بین‌المللی است که باید صادر شود و مشتریان آن هم در خارج از کشور هستند، برای داخل کشور نیز وزارت نفت تعهد عرضه دارد، اینگونه نیست که هر کس نیاز داشت در داخل کشور هم از بورس نفت بخرد. بنابراین وقتی قیمت نفت ثابت است و مشتری آن هم مشخص است دلیلی ندارد برای آن بازار جدیدی درست کنیم.

میرزایی با تاکید بر اینکه اکنون شرایط برای بورس نفت مهیا نیست، گفت: بورس نفت ناظر به فروش نفت در بازارهای خارجی است. توجیه دنبال کنندگان بورس نفت این است که چون دولت تحریم است بخش خصوصی و شرکت‌ها نفت بخرند و خودشان آن را بفروشند، سوال این است که چگونه آن را حمل کنند؟ به کدام شرکت و پالایشگاه می‌خواهند بفروشند؟ اینها کسانی هستند که دنبال رانت هستند و فکر می‌کنند با راه اندازی آن به نان و نوایی می‌رسند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید