بلومبرگ: هند از ماه نوامبر هیچ نفتی از ایران خریداری نخواهد کرد

کدخبر: ۲۴۰۸۸۰
اقتصاد نیوز: بلومبرگ مدعی شد هند ظاهرا قصد ندارد از ماه نوامبر هیچ نفتی از ایران خریداری کند. به این ترتیب تهران یک مشتری عمده دیگر را به خاطر تحریم‌های آمریکا از دست می‌دهد.

 به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم؛ مقامات شرکت نفت هند و شرکت نفت بهارات اعلام کرده اند از هیچ کشتی باری ایرانی درخواست بارگیری نفت این کشور در ماه نوامبر را نکرده اند. یک مقام اجرایی انرژی نایارا هم گفت این شرکت تصمیمی برای خرید از ایران ندارد. پالایشگاه مانگالور و شرکت پتروکمیکال هم برای نوامبر درخواستی نداده‌اند. ولی ممکن است تغییر عقیده دهند.

تصمیمات نهایی برای خرید نفت در ماه نوامبر تا اوایل اکتبر گرفته نمی‌شوند ، بنابراین پالایشگاه‌ها هنوز هم می توانند نظر خود را تغییر دهند.

کاهش سریع صادرات ایران باعث افزایش قیمت نفت خام برنت به 80 دلار در هر بشکه شده است. کمتر شدن تولید ایران می تواند قیمت نفت را بالا تر هم ببرد و پالایشگاه‌ها به سرعت به دنبال جبران این کسری از منابع دیگر هستند. در دنیا فقط عربستان سعودی و تا حدی امارات و روسیه ظرفیت افزایش تولید نفت را دارند.

پس از شکایت دونالد ترامپ و درخواست قیمت پایین‌تر نفت، قیمت نفت برنت  با 23 درصد افزایش به 82.5 دلار در هر بشکه رسید.

طبق اطلاعات نفتکش بلومبرگ، هند دومین خریدار بزرگ نفت ایران است و امسال به طور میانگین 577 هزار بشکه در روز معادل 27 درصد کل صادرات نفت ایران از این کشور نفت وارد کرده است.

با متوقف شدن واردات نفت کره‌جنوبی ، ژاپن و اتحادیه اروپا، از دست‌رفتن بازار هند ضربه ای بزرگ به  ایران است.

در همین حین ، تحریم‌های ایالات متحده که در اوایل نوامبر اعمال میشود ، باعث کمبود نفت در بازار جهانی می‌شود و قیمت نفت خام برنت را به 80 دلار در هر بشکه می‌رساند. گروه انرژی مرکوریا و ترافیگورا پیش بینی می کنند از دست رفتن نفت ایران، قیمت جهانی نفت را به 100 دلار در هر بشکه می‌رساند که از 2014 تا حالا بی سابقه است.

موضعی سخت‌تر

دولت ترامپ موضعی سخت تر علیه ایران در پیش گرفته است. آمریکا می‌خواهد تمام واردات نفت از ایران تا نوامبر به صفر برسد و هیچ معافیتی هم در کار نیست. در تحریم‌های قبلی در دولت اوباما کشورها اجازه داشتند در سطحی پایین‌تر با ایران داد و ستد کنند.

این رویکرد سختگیرانه تا الان باعث بیرون رفتن بشکه‌های نفت ایرانی از بازار شده است. کره‌جنوبی ، اولین خریدار بزرگ نفت ایران بود که از آمریکا اطاعت کرد و ماه گذشته واردات از ایران را متوقف کرد. پالایشگاه‌های ژاپن هم موقتاً واردات را معلق کرده اند.

هند و چین جای امیدواری برای ایران باقی گذاشته اند. 4 ماه پیش بود که وزیر امور خارجه هند گفت این کشور از تحریم های یک جانبه آمریکا پیروی نمی‌کند. چین هم بیانیه ای مشابه داده بود.

وقتی ترامپ در ماه مه تصمیمش برای تحریم صادرات نفت ایران را اعلام کرد ، تخمین زده شد 300 هزار تا 700 هزار بشکه در روز از بازار کم شود. ولی اکنون کارشناسان روی یک و نیم میلیون بشکه در روز توافق دارند چون ظاهراً آمریکا در اقداماتش بسیار جدی است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید