نظر مقام‌معظم رهبری درباره خرید و فروش ارز واحتکار

کدخبر: ۲۴۱۱۸۷
اقتصادنیوز: آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای مقام معظم رهبری در تازه‌ترین استفتائاتی که از ایشان منتشر شده است به چندسوال پاسخ دادند.

به گزارش اقتصادنیوز برخی از این پرسش‌ها  اقتصادی بوده است. در ادامه  این بخش از استفتئات ایشان را به نقل از پایگاه خبری مقام معظم رهبری بازخوانی می‌کنیم.

خرید و فروش ارز و سکه و طلا

س. اگر از طریق قانونی ارز یا طلا بخریم یا از قبل مقادیری ارز یا طلا داشته باشیم و با هدف حفظ ارزش سرمایه حتی در شرایط فعلی نسبت به نگهداری آن اقدام کنیم، آیا این کار اشکال شرعی دارد؟

ج. این گونه امور تابع مقررات مربوط است، اگر منع قانونی نداشته باشد فی نفسه اشکال ندارد.

گرانفروشی

س. گرفتن چه مقدار سود در فروش کالا مجاز است؟

ج. سود گرفتن تا وقتی که به حدّ اجحاف نرسیده و بر خلاف مقرّرات دولت هم نباشد، اشکال ندارد، ولی افضل بلکه مستحب آن است که فروشنده به آن مقدار سودی که هزینه هایش را تأمین می‌کند، اکتفا نماید.

احتکار

س. اگر انسان در مغازه‌ای کار کند (غیر از مواد غذایی) که صاحب مغازه احتکار یا گرانفروشی یا کم فروشی یا غش در معامله و امثال آن انجام دهد و فرد هم بنا به مقتضیات مغازه عامل به این قبیل امور باشد و نیز به دلیل مشکلات نتواند شغل دیگری پیدا کند پولی که به عنوان حقوق از مغازه دار می‌گیرد حلال است یا حرام؟

ج. به طور کلی احتکار و گرانفروشی در صورتی که برخلاف قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی باشد و همچنین کم فروشی و غش در معامله به طوری که جنسی با جنس دیگر مخلوط شود و مشتری متوجه نشود و خریدار نیز به او اطلاع ندهد جایز نیست و عملی که در ارتباط با هر یک از موارد فوق انجام گیرد حرام است و اجرت در برابر آن حلال نیست.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید