وزارت صنعت به شائبه‌ها درباره تخصیص ارز کاغذ مطبوعات پاسخ داد

کدخبر: ۲۴۱۳۲۱
اقتصادنیوز؛ در پی مصاحبه معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر اینکه «ارز کاغذ را دو نفر گرفته‌اند که اصلا وجود ندارند!»، وزارت صنعت در اطلاعیه‌ای در این باره توضیح داد.
وزارت صنعت به شائبه‌ها درباره تخصیص ارز کاغذ مطبوعات پاسخ داد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال مصاحبه معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص موضوع کاغذ مطبوعات و طرح مساله شائبه برانگیز علیه وزیر صنعت و همچنین تولید کاغذ توسط یک شرکت داخلی در اطلاعیه ای توضیحاتی ارائه کرد.

این مرکز در این اطلاعیه تاکید کرد: هرچند معاون مطبوعاتی این وزارتخانه در پیگیری انجام شده مدعی عدم اظهار چنین مطالبی است اما بنا به ضرورت مطالب زیر برای تنویر افکار عمومی عنوان می شود.

در اطلاعیه مرکز روابط عمومی وزارت صنعت آمده است: پس از گروه بندی جدید کالایی برای تامین ارز با نرخ رسمی و قرار گرفتن کاغذ و مواد اولیه تولیدی آن در گروه اول کالایی برای دریافت دلار 4200 تومان، طبق ابلاغیه محمد شریعتمداری وزیر صنعت، وزیر ارشاد متولی پخش کاغذ شد و تاکنون پس از تایید وزارت ارشاد اقدام به تایید ثبت سفارش کاغذ شده و ادعای نامه برای عدم دخالت ارشاد مطلبی خلاف واقع است.

در این اطلاعیه تصریح شده است: طبق اعلام های متعدد، مبنای عمل و محاسبه نهایی در واردات، تامین ارز از سوی بانک مرکزی است و طرح اتهام تخصیص ارز به دو‌ نفر که وجود خارجی ندارند، نه تنها مبنای دقیقی ندارد بلکه از اساس با نظارت و ساز و کارهای بانکی، این که دو نفر بدون وجود خارجی، توانسته باشند ارز را از بانک مرکزی دریافت کنند باورپذیر نیست.

مرکز روابط عمومی وزارت صنعت تاکید کرده است: با تدبیر اهالی مطبوعات و معرفی وزارت ارشاد و با حضور مدیرکل مطبوعات داخلی بیش از 60 هزار تن ثبت سفارش کاغذ در نیمه اول مردادماه ابلاغ شد و طرح هیجانی و شائبه دار کردن اقدام های وزارت صنعت، تنها در حوزه یک وزارتخانه باقی نخواهد ماند و تسری به همه دولت خواهد کرد، چرا که موضوع ارز 4200 تومانی و اختصاص به همه افراد و‌ همه کالاها پس از ابلاغ معاون اول رییس جمهوری در 22 فروردین 97 امری الزامی و اجباری بوده و وزارت صنعت فقط مرجع بررسی پیش فاکتورها و بررسی عدم ممنوعیت واردات کالا در ثبت سفارش‌ها بوده است، نه تامین کننده ارز یا تصمیم‌گیر در حوزه سیاست‌های ارزی و ظاهرا فراموش شده که صف های چند کیلومتری برای دریافت ارز دولتی در وزارت صنعت تشکیل می‌شد و منتقدین امروز تخصیص ارز، آن روزها فشار می‌آوردند که چرا با درخواست ها موافقت نمی‌شود و ارز اختصاص پیدا نمی‌کند.

براساس این اطلاعیه، باید پذیرفت آن روز اگر وزارت صنعت در مقابل فشارها کوتاه می‌آمد بجای حدود 10میلیارد دلار ارز تامین شده امروز ده‌ها میلیارد دلار ارز مصرف شده بود.

در ادامه اطلاعیه آمده است: در موضوع تصمیم های معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد فقط به یک مورد اشاره می‌ شود که در جلسه مربوط به موضوع واردات کاغذ که در وزارت صنعت با حضور مدیرکل مطبوعات داخلی و مدیران مسئول دو روزنامه معتبر کشور برگزار شد، درخواست چوب و کاغذ مازندران برای واردات کاغذ و نه تولید! بررسی شد و در 20 هزار تن واردات درخواستی به ازای هر تن 100 یورو اضافه قیمت اظهار که با موافقت معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد به وزارت صنعت ارجاع شده بود و پس از بررسی و تایید مدیرکل مطبوعات داخلی نسبت به این تخلف، درخواست پذیرفته نشد.

مرکز روابط عمومی وزارت صنعت خاطرنشان کرد: لذا به نظر می‌رسد بررسی تخصصی موارد ارجاعی اجتناب ناپذیر است و باید نظرات کارشناسی وزارت صنعت نیز برای حفظ منافع کشور اعمال شود و وظایف این وزارتخانه در این حوزه قابل واگذاری نیست.

گفتنی است، محمد سلطانی فر معاون مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت: ارز کاغذ را دو نفر گرفته‌اند که اصلا وجود ندارند!

وی افزود: برای آن دو نفری که حدود ۲۴ میلیون یورو برای واردات گرفته‌اند، دو پرونده قضایی تشکیل شده که هنوز به جایی نرسیده است چون اصلا این افراد وجود خارجی نداشتند!

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید