توزیع کالاهای احتکار شده مجوز خاص می خواهد

کدخبر: ۲۴۱۴۹۳
اقتصادنیوز: معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت گفت: توزیع و عرضه کالاهای احتکاری کشف شده مجوز خاص نیاز دارد که درخواست آن به شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا ارسال شده است.

به گزارش اقتصادنیوز؛ «حسن یونس سینکی» روز شنبه در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه های جامع تجارت وزارت صنعت معدن و تجارت در پاسخ به ایرنا در خصوص زمان توزیع کالاهای احتکاری کشف شده افزود: انتظار می رود این درخواست در جلسه امروز سران قوا مطرح و درباره آن تصمیم گیری شود.

وی ادامه داد: پس از این جلسه قرار است تنها و تنها مرجع اعلام احتکار کالا در کشور سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان باشد و با نظر وزارت صنعت معدن و تجارت در کوتاهترین زمان نسبت به قیمت‌گذاری و توزیع آنها اقدام شود.

سینکی گفت: از نظر اقتصادی هر تجمع کالایی به معنای احتکار نیست بلکه برخی از آنها در جریان طبیعی تامین کالا، نگهداری و انبار می شوند.

وی ادامه داد: فهرست کالاهای احتکار شده و انبارهای آنها مشخص شده است، اما آماری دقیق از آنها در اختیار ندارم.

معاون وزیر صنعت تاکید کرد: طبق ابلاغیه هفته گذشته وزارت صنعت، اگر کالاهای موجود در انبار در سامانه جامع انبارها ثبت نشده باشد، به عنوان کالای احتکاری ضبط خواهد شد.

این مقام مسئول یادآور شد: مکانیسم توزیع کالاهای احتکاری در چارچوب شبکه های امروز خواهد بود، اگر کالا خاص باشد برای توزیع آن تصمیم خاص گرفته خواهد شد و اگر عام باشد در شبکه عمومی نظام توزیع عرضه می‌شود.

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت اضافه کرد: کالاها در روند قیمت گذاری به سه دسته تقسیم می شود؛ نخستین آنها 25 قلم کالای اساسی است. کالای اساسی در سازمان حمایت بررسی می شوند و قیمت پیشنهادی باید در ستاد تنظیم بازار تایید شود و بر اساس تصمیم این ستاد کالاها نرخ گذاری خواهند شد.

وی بیان داشت: کالاهای موسوم به گروه 2 نیز براساس ضوابط و شرایط قیمت‌گذاری که توسط سازمان حمایت در هیات تعیین و تثبیت قیمتها تفکیک شده‌اند، باید به تایید وزیر صنعت برسند تا به واحدهای تولیدی و عرضه کننده ابلاغ شود.

سینکی اضافه کرد: پس از آن واحدها خودشان بر اساس ضوابط ابلاغی باید کالاها را قیمت گذاری و این نرخ ها را به سازمان حمایت اعلام کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در دسته سوم کالاها، این اختیار داده شده تا پس از تایید اتاق‌های اصناف قیمت‌گذاری و عرضه شوند که کالاهای کم مصرف و غیر اساسی را شامل می شوند.

وی تاکید کرد: انتظار می رود کالاها بر پایه قیمت هایی که روی آنها درج شده، عرضه شوند و در غیر این صورت به عنوان گرانفروشی تلقی خواهند شد.

سینکی خاطرنشان کرد: مشتریان و خریداران می‌توانند با مراجعه به سایت 124 نوع کالا را با قیمت آن در سامانه تطبیق دهند.

**هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت نان نداشتیم

معاون وزیر صنعت گفت: امسال هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت نان نداشتیم و کماکان قیمت های پیشین مصوبه ابلاغی است و در صورت فروش نان با قیمت بالاتر نانوایان متخلف شناخته می شوند.

این مسئول همچنین در خصوص قیمت انواع لبنیات گفت: مقرر شد کارگروهی تخصصی برای آن تشکیل شود؛ تاکنون افزایش قیمتی در این زمینه نداشتیم اما صنایع لبنی مدعی هستند دامداران شیر به اندازه کافی عرضه نکردند که این موضوع در ستاد تنظیم بازار در دست بررسی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید