سامانه جامع تجارت موجب کاهش قاچاق کالا می شود

کدخبر: ۲۴۲۰۱۹
اقتصادنیوز: سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیک کشور گفت: سامانه جامع تجارت، تعامل بازرگان با دستگاه‌های مختلف را یکپارچه می‌کند و امکان نظارت بر کل این چرخه را به صورت مرکزی فراهم می‌کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری مهر ، علی رهبری با حضور در بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما با اشاره به اینکه در ۶ سال گذشته دستگاه‌های مرتبط با فعالیت‌های اقتصادی به سامانه‌های الکترونیک مجهز شدند، افزود: در گام نهایی، سامانه مرکزی به عنوان سامانه جامع تجارت را راه اندازی کردیم که وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری دستگاه‌ها این سامانه را راه اندازی کرده است و حدود دو سال در مرحله راه اندازی و بهره برداری قرار دارد.

وی ادامه داد: اکنون همکاری ما با گمرک نواقصی دارد امیدواریم تفاهم نامه‌های بسته شده عملیاتی شود.

رهبری اضافه کرد:‌ بیشتر پرونده‌های فساد اقتصادی کشورمان دو تخلف و فساد در آن‌ها رخ داده است یکی جعل اسناد تجاری و یکی تبانی و ارتشا و پارتی بازی.

وی افزود: اگر بتوانیم اسناد تجاری را الکترونیک کنیم و کاغذ را حذف کنیم زمینه جعل از بین می‌رود و اگر فرایند را سیستمی کنیم امکان تبانی و ارتشاء از بین می‌رود.

سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیک کشور گفت: سامانه جامع انبارها با احتکار مقابله می‌کند و انبار و کالاهایی که در این سامانه ثبت نشده باشند به قاچاق و احتکار مظنون هستند.

رهبری با اشاره به اینکه ضمانت اجراهای مختلفی برای این موضوع پیش بینی شده است، افزود: بیمه مرکزی هم در حال تسریع در این اقدام است تا انبارها و کالاهایی که در سامانه جامع انبارها ثبت نشدند از خدمات بیمه‌ای محروم شود.

وی اضافه کرد:‌ در حمل و نقل و عرضه و انبار چنانچه اطلاعات کالا در سامانه ثبت نشود مظنون به قاچاق است.

رهبری گفت: پردازش اطلاعات حمل و نقل، گمرک و انبارها و بازرسی‌های موردی به ما در کشف قاچاق کمک می‌کند.

وی افزود: مسیر این سامانه‌ها ادامه دار است و با فرآیندهای جدید اقتصادی همگام می‌شوند.

سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیک کشور گفت: برخی موانع قانونی و اختلاف نظر بین دستگاه‌ها در این زمینه وجود دارد که تلاش می‌کنیم آن را حل کنیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید