نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین تشریح کرد؛

سازوکار جدید اتحادیه اروپا برای ایجاد یک کانال مالی با ایران

کدخبر: ۲۴۲۰۸۱
اقتصادنیوز؛ مجیدرضا حریری، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره سازوکار جدید اتحادیه اروپا برای ایجاد یک کانال مالی با ایران توضیح داد.
سازوکار جدید اتحادیه اروپا برای ایجاد یک کانال مالی با ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب؛ مجیدرضا حریری، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین در این باره گفت:  هر نوع حرکتی در عرصه دیپلماسی یا دیپلماسی اقتصادی که به صورت علمی و یا نمادین بتواند به تصمیم ترامپ در خروج از برجام و اعمال تحریم علیه ایران، لطمه بزند، حرکت مثبتی است.

وی افزود: 

البته هنوز درباره جزییات این سازوکار چیزی اعلام نشده، اما آن طور که به نظر می رسد، عملکرد آن شبیه «کونلون بانک» است که همین کارکرد را در روابط ایران و چین دارد.

او با طرح این پرسش که آیا می شود چنین کاری کرد و این سازوکار را پیاده کرد؟ گفت: از نظر تئوری بله. این کار امکانپذیر است و همان طور که گفتم ما تجربه این کار را با چین داریم. اما اینکه آیا می توانیم از همین طریق، پول را به جاهای دیگر نیز بگردانیم یا خیر، باید گفت کمی بعید است.

این فعال اقتصادی با اشاره به عدم تصویب لوایح چهارگانه مورد درخواست گروه ناظر FATF تا کنون گفت: چون هنوز به FATF محلق نشده ایم، انجام مبادلات پولی دشوار است و حتی در صورت رفع تحریم ها هم به مشکل می خوریم. چنانکه بعد از اجرایی شدن برجام، با وجود رفع تحریم ها، ما موفق نشدیم با بانک های بزرگ دنیا کار کنیم.

حریری ادامه داد: شرکت های بزرگ دنیا به این دلیل با ما کار نمی کنند که ما نتوانسته ایم اندازه اقتصاد خودمان را بیشتر کرده و سهم بیشتری از این کیک بزرگ در جهان داشته باشیم. در حال حاضر سهم تجارت ایران با احتساب نفت کمتر از 4 دهم درصد تجارت جهانی هستیم و این رقم برای آمریکا 26 درصد است.

او درباره اینکه آیا با شیوه عملکرد سازوکار جدید اروپا می توان ارز را به شکل اسکناس وارد کشور کرد یا خیر، گفت: ما نیازی به اینکه پول را مستقیم وارد کشور کنیم نداریم، آنچه در عمل اتفاق می افتد این است که ما مقداری صادرات نفتی و ... داریم و مقداری نیز واردات از کشورهای اروپایی. پولی که در نهایت باقی می ماند، همان ذخیره ارزی است که هیچ کسی هم ذخیره ارزی را داخل کشورش نگه نمی دارد.

حریری ادامه داد: ارز موردنیاز در داخل به شکل «اسکناس»، کمتر از دو یا سه درصد کل مسائل فرضی ماست. در نتیجه مشکلی از این نظر وجود ندارد.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: طبیعتا اتفاقی که در حال رخ دادن است در شرایط عادی اتفاق مطلوبی نیست چراکه ما نمی خواهیم انتخاب های خود را در معاملات تجاری محدود کنیم. اما باید توجه کنیم که شرایط در حال حاضر عادی نیست و در چنین فضایی، اتفاق مثبتی تلقی می شود. ما این تجربه را با چین در هم داشته و داریم و خیلی چیز عجیبی نیست؛ فرقش این است که اکنون می خواهیم این کار را نه با یک کشور بلکه با اتحادیه اروپا تکرار  کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید