افت ارزش ارز هنوز بازار سفرهای هوایی را تحت تاثیر قرار نداده است

کدخبر: ۲۴۲۸۸۲
اقتصاد نیوز: رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران گفت: افت ارزش ارز هنوز بازار سفرهای هوایی را تحت تاثیر قرار نداده و کاهش قیمتی که چند روز گذشته در بلیت هواپیما رخ داده صرفا به عرضه و تقاضا در این فصل مربوط می‌شود.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، با کاهش نرخ ارز در کف بازار و بانک‌ها انتظار می‌رود روند افزایشی نرخ برخی کالاها و خدمات که در ماه‌های اخیر شدت گرفته بود با همان شتاب در سراشیبی قرار گیرد اما اظهارات دبیر انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی نشان می‌دهد این انتظار را دست‌ کم در بخش سفرهای هوایی نباید داشت!

مقصود اسعدی سامانی درباره تاثیر کاهش نرخ ارز بر قیمت بلیت هواپیما به برخی رسانه‌ها گفته: «باید دید در آینده چه می‌شود؛ چرا که اکنون بازار ارز در وضعیت ثبات قرار ندارد.»

او قیمت‌گذاری شرکت‌های هواپیمایی را در حالی متاثر از سامانه "نیما" دانسته که بانک مرکزی روز چهارشنبه از کاهش نرخ ارز در این سامانه خبر داده و ارزش هر "یورو" را حدود ۹۱۹۶ تومان اعلام کرده بود. با این حال اسعدی سامانی گفته که برخی شرکت‌ها هنوز نتوانسته‌اند ارز مورد نیاز خود را از این سامانه تهیه کنند و مجبور شده‌اند از بازار آزاد ارز مصرفی خود را تامین کنند.

حرمت‌الله رفیعی - رییس هیات مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرتی ایران - نیز به ایسنا گفت: در این مدت که ارز با افت قیمت روبرو شده، اتفاق جدیدی در نرخ بلیت هواپیماها رخ نداده است و شرکت‌های هواپیمایی قیمت‌ها را پایین نیاورده‌اند و بیشتر پروازها همچنان خالی می‌روند و کاهش قیمتی که در چند روز اخیر اتفاق افتاده صرفا به خاطر عرضه و تقاضا در این فصل بوده است.

او در واکنش به گزارش‌هایی درباره کاهش قیمت بلیت در برخی مسیرهای هوایی که به زیر ۲۰۰ هزار تومان رسیده است، اظهار کرد: متاسفانه این اخبار درست نیست؛ چرا که با وجود افت قیمت ارز در سامانه نیما (که طبق دستور سازمان هواپیمایی قیمت بلیت بر اساس نرخ آن تعیین می‌شود) قیمت‌ها نه تنها کاهش پیدا نکرده، بلکه همچنان بالا است.

رفیعی یادآور شد: زمانی که قیمت ارز در بازار با شیب تند صعود کرد، شرکت‌های هواپیمایی ناعادلانه قیمت‌ها را افزایش دادند و حالا که قیمت ارز به زیر ۱۰ هزار تومان رسیده، یک ریال هم کاهش قیمت نداشته‌ایم.

شادمهر کاظم‌زاده ـ رییس کمیته حمل و نقل مجلس ـ چندی پیش با بیان این انتظار که قیمت بلیت هواپیما در روزهای آینده باید کاهش پیدا کند، یادآور شده است: «مسئولان سازمان هواپیمایی بارها اعلام کرده‌اند ۵۵درصد از قیمت بلیت هواپیما به نرخ ارز مربوط است، از این رو وضعیت ارز نقش مستقیمی در نرخ تمام شده بلیت دارد.»

این نماینده مجلس همچنین هشدار داده است: «قطعا اگر شرکت‌های هواپیمایی نسبت به تعدیل و کاهش نرخ‌های بلیت هواپیما اقدام نکنند، این مسئله به صورت ویژه در کمیسیون عمران مجلس مورد پیگیری قرار خواهد گرفت، زیرا این شرکت‌ها به کاهش قیمت‌ها مکلف‌اند.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید