ارتقا 10 رتبه ای جایگاه جهانی استاندارد ایران

کدخبر: ۲۴۴۶۴۳
اقتصاد نیوز: رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: ارتقای ایران از رتبه سی و دوم به بیست و دوم در بین 163 کشور عضو ایزو (سازمان جهانی استاندارد) موفقیتی بود که در دولت تدبیر و امید حاصل شد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا، 'نیره پیروزبخت' امروز (یکشنبه) در مراسم روز جهانی استاندارد در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی، افزود: شعار امسال سازمان جهانی استاندارد، 'استانداردهای بین المللی و انقلاب چهارم صنعتی' است.

به گفته این مقام مسوول، آنچه امسال در مجمع عمومی سازمان جهانی استاندارد (ایزو) مورد توجه و تاکید قرار گرفت نقش استانداردها در بنگاه های کوچک و متوسط، فناوری ها، استانداردها و نوآوری، استانداردهای بین المللی حمایت کننده اهداف توسعه پایدار و نقش آنها به عنوان مانعی در برابر جنگ های تجاری بود.

وی خاطرنشان کرد: در این پیوند، همه جوامع صنعتی در حال هماهنگ سازی خود با استانداردهای جهانی هستند که از آن جمله می‌توان به تدوین استاندارد خدمات پایدار، استاندارد مدیریت مواد غذایی، استاندارد مسئولیت‌های اجتماعی‌، استاندارد آب آشامیدنی شبکه های آبرسانی، استاندارد مدیریت انرژی و استاندارد مدیریت ضد رشوه و فساد اداری اشاره کرد .

پیروزبخت تاکید کرد: امروز در عرصه بین الملل تعریف جدیدی از استانداردها ارائه شده که در حقیقت حاصل تراکم دانش کاربردی و اندیشه های برتر در طول زمان است.

وی به برخی از مهم‌ترین دستاوردهای یک سال اخیر سازمان ملی استاندارد در سطح ملی و بین الملل اشاره کرد و افزود: پس از 60 سال عضویت در ایزو، در انتخابات سال گذشته یک ایرانی به هیات مدیره فنی این سازمان بین المللی راه یافت.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران همچنین به تشکیل شورای عالی استاندارد به ریاست «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری اشاره کرد که از جمله دستاوردهای آن تدوین دو بسته حمایت از تولید و حمایت از واردات و صادرات مرتبط با تولید داخل است.

وی خاطر نشان کرد: وقتی واحد تولیدی در کشور نمونه شود سازمان ملی استاندارد، دیگر به نمونه گیری از آن واحد تا یکسال نخواهد پرداخت و تنها به کنترل بازار می پردازد و همچنین تسهیلاتی برای واردات مواد اولیه تولیدی این واحدها در نظر گرفته می شود.

پیروزبخت ابراز امیدواری کرد با همکاری دولت، مجلس و قوه قضاییه بتوانیم استاندارد را به معنای واقعی در کشور پیاده کنیم و سازمان ملی استاندارد به عنوان مشاور و راهنمای واحدهای تولیدی و نه در مقام مچ گیری عمل کند.

به گزارش ایرنا، مراسم روز جهانی استاندارد با حضور «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری و «نیره پیروزبخت» رئیس سازمان ملی استاندارد ایران برگزار و از 18 واحد تولیدی نمونه کشور با اهدای تندیس و لوح تقدیر شد.

رئیسان موسسه های استاندارد 25 کشور در 14 اکتبر 1946 میلادی در لندن، تصمیم گرفتند تا سازمان بین المللی استاندارد را تشکیل دهند. 

مقر این سازمان در ژنو (سوییس) است و این نهاد در 23 فوریه 1947 فعالیت خود را آغاز کرد. اهمیت این موضوع سبب شد تا 14 اکتبر (22 مهر) را به نام روز جهانی استاندارد نامگذاری کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید