چگونه از هجرت نخبگان جلوگیری کنیم؟

کدخبر: ۲۴۵۰۲۸
عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی می گوید: سیاست عمومی در ایران باید پشتیبان زندگی دایاسپوران جهت پیشرفت آنها و سایر بومیان کشور باشد.
چگونه از هجرت نخبگان جلوگیری کنیم؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، مقصود فراستخواه دوشنبه در همایش ملی مطالعات ایرانیان دور از وطن درباره خروج نخبگان از کشور اظهار کرد: مهاجرت ایرانیان یک مسئله و در عین حال یک راه حل است.

وی در این همایش که در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار کرد: خروج نخبگان از این نظر مسئله است که باعث فرسایش انرژی یک سرزمین می شود.

این استاد دانشگاه به رنج مهاجرت جوانان برای خانواده ها و مردم کشور اشاره کرد و گفت: اگر بتوانیم رنج رفتن را تخیل کنیم، بی شک بیشتر مراقب هجرت هموطنان از سرزمین خود خواهیم بود.

فراستخواه با اشاره به اینکه خروج نخبگانی معضلی اخلاقی، انسانی و اجتماعی است، گفت: نخبگان ایرانی سرمایه های معنوی ایران هستند چرا که ظرفیت و توانمندی جوانان ایرانی در عرصه عمل و فناوری ایران بسیار زیاد است. 

وی با اشاره به اینکه نباید به دایاسپوران با حالت ابزاری نگریست، یادآور شد: نخبگان باید بدانند که قرار نیست از آنان به صورت ابزاری استفاده شود. آنان باید بدانند ذخایر مملکت هستند.

این استاد دانشگاه با اشاره به حس حسرت و تعلق دایاسپوران نسبت به ایران، اظهار کرد: راهکار اصلی برای حل این معضل، ایجاد سیاستی است تا هر ایرانی که از کشور خارج می شود توانایی بازگشت به کشور را داشته باشد.

وی افزود: باید به شناخت درست از افرادی که از کشور خارج می شوند دست یابیم تا با قرار دادن اولویت ها، شرایط بازگشت جوانان به کشور ایجاد شود.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به لزوم مشوق های عقلانی برای بازگشت نخبگان، افزود: با استفاده از مشوق های عقلانی باید کاری کرد که نخبگان، سرزمین خود را به سایر کشورها ترجیح داده و در نهایت با ایجاد سیستم های شتاب زده قانونی به بازگشت جوانان کمک کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید