گزارش «اقتصادنیوز» از اولین روز حضور جانشین آخوندی در وزارت راه و شهرسازی/ برنامه روحانی در بافت فرسوده اجرایی می‌شود؟

کدخبر: ۲۴۶۱۶۲
اقتصادنیوز:‌ سرپرست وزارت راه و شهرسازی روز گذشته با حضور در ساختمان مرکزی عباس آباد، اولین جلسه کاری خود با معاونان وزارتخانه را برگزار کرد.ورود محمد اسلامی به طبقه پانزدهم وزارت راه و شهرسازی بدون حضور عباس آخوندی انجام شد اما بلافاصله پس از ورود، با تشکیل جلسه شورای معاونین وزارت راه و شهرسازی به ریاست سرپرست، نوعی «معارفه» نیز اتفاق افتاد.
گزارش «اقتصادنیوز» از  اولین روز حضور جانشین آخوندی در وزارت راه و شهرسازی/ برنامه روحانی در بافت فرسوده اجرایی می‌شود؟

به گزارش اقتصادنیوز، شورای معاونین وزارت راه و شهرسازی با ترکیب نزدیک به 20 نفر از معاونان، برخی مشاورین و مسولان بانکی روز گذشته با حضور سرپرست وزارتخانه برگزار شد و در آن جلسه، برخی از آنها به ارایه گزارشی از وضعیت حوزه مربوطه پرداختند.

جلسه دیروز حدود 2 ساعت به طول انجامید و آنطور که گفته میشود، سرپرست وزارت راه و شهرسازی درباره مهمترین موضوع که یکی از پایه های اختلاف فکری بین عباس آخوندی وزیر مستعفی و حسن روحانی رئیس جمهور بوده، نکاتی را مطرح کرده است. 

محمد اسلامی2

در بخش مسکن، گزارشی درباره آخرین وضعیت بازار معاملات مسکن، ساخت و ساز، نرخ تورم ملکی و همچنین جایگاه دولت در بخش از بابت نقش سیاستگذار در این جلسه عنوان شده است.

گفته میشود سرپرست وزارت راه و شهرسازی بواسطه مسولیتی که پیشتر در مجموعه دولت داشته، سابقه آشنایی و ارتباط کاری با برخی معاونین این وزارتخانه را دارد.

اسلامی در دورهای، نماینده وزیر دفاع در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور نیز بوده و در دولت قبل، در این جلسات حضور داشته است بطوریکه، گفته میشود طی دوره گذشته، این عضو شورای عالی شهرسازی درباره برخی مباحث مطرح در شورا، نظر مخالف با معاونت شهرسازی نداشته است.

2

با این حال، به نظر میرسد درباره آنچه طی دست کم یکسال اخیر به نوعی «بنبست اجرایی» از بابت تضاد دیدگاه بین رئیس‌جمهوری و متولی بخش مسکن تبدیل شده بود، در مقطع فعلی و چنانچه سرپرست معرفی شده برای وزارت راه و شهرسازی از مجلس رای اعتماد کسب کند، بخاطر همسویی قابل پیشبینی جایگزین آخوندی با رئیس دولت، رفع شود.

محمد اسلامی3

در دولت طی سالهای اخیر یک گروه همنظر با رئیس جمهور، به دنبال اجرای یک طرح پرحجم و سنگین به لحاظ مقیاس کار ساختمانی در بافتهای فرسوده بخصوص بافت فرسوده تهران بودند از جمله اینکه در برخی محلههای فرسوده پایتخت حتی نه صرفاً در مناطق فرسوده جنوب شهر بلکه در محلههای قدیمی و فرسوده مثلاً منطقه 2، برجسازیهای مسکونی با حمایت یا مداخله دولت احداث شود. ایده فکری این گروه آن است که جرقه ساخت و ساز و نوسازی در بافتهای فرسوده باید توسط عامل بیرون از بافت زده شود. اما در مقابل این طرز فکر، نگاه متفاوتی به بافت فرسوده وجود داشته که آخوندی مدافع آن بود. این نگاه، به جای مداخله و اعمال تغییرات سریع در کالبد بافتهای فرسوده، بر «توانمندسازی ساکنان بافت به لحاظ شرایط اجتماعی و اقتصادی» و همچنین «تلاش دولت و شهرداریها برای تحریک جامعه ساکن در بافت به مشارکت با سازندهها برای متقاعد شدن به انجام فرآیند تخریب و نوسازی» تاکید میکند. وزیر مستعفی دولت اعتقاد داشت اگر از بالا برای 19 میلیون جمعیت ساکن در بافتهای فرسوده به عنوان جامعه بد مسکن، تصمیم گیری شود، عدم ملاحظه نسبت به میزان رضایت و اعتقاد ساکنان بافت به تغییر چهره محلهای که در آن ساکن هستند میتواند نتیجه عکس دهد.

با این حال، به رغم آنکه هر دو نگاه متضاد نسبت به بافت فرسوده در دولت، بر سر صورت مسئله که همان «هدایت منابع بخش مسکن به سمت هسته فرسوده شهرها» است، اشتراک نظر دارند اما عدم همراستایی نیروهای شکلدهنده برنامه اجرایی، تاکنون مانع از آن شده ناظران نسبت به رخداد مثبت در بخش مسکن و ساختمان امیدوار باشند.

به نظر می رسد گزینه رئیس جمهور برای وزارت راه و شهرسازی، فرد همراه با نگاه اول نسبت به بافت فرسوده باشد. دو روز پیش همزمان با انتشار نامه استعفای آخوندی، قفل منابع یارانهای برای تزریق به پروژههای ساختمانی در بافت فرسوده نیز باز شد که این خود میتواند یک علامت از توافق نانوشته در دولت برای اجرای طرح و ایده مدنظر رئیس جمهور برای بخش مسکن باشد.

سال گذشته بعد از آنکه در جریان معرفی وزرای کابینه دوازدهم توسط رئیس جمهور، بواسطه اشاره لفظی روحانی درباره اقدامات آخوندی، اولین نشانه اساسی درباره اختلاف نظر رئیس دولت و وزیر راه و شهرسازی برسر نحوه ورود و تصمیمگیری در بافت فرسوده، بروز کرد مشخص شد عالیترین مقام اجرایی در کشور چه ایدهای برای این بخش دارد. آن زمان شنیده شد مسولان ارشد دولت با الگوگیری از یک «مشاهده در ترکیه»، به دنبال انبوهسازی در بافتهای فرسوده هستند. همان زمان البته تحقیقاتی از جانب شهرسازان و کارشناسان اقتصاد شهری منتشر شد که نشان میداد در بافت فرسوده دست کم شهر تهران، «فقر خدمات و سرانههای شهری از یک سو و ناهنجاریهای اجتماعی از سوی دیگر»، اولویت برنامهریزی را به مواردی غیر از «عرضه صرف مسکن» معطوف میکند به گونهای که ساخت و سازهای بلندمرتبه بدون توجه به نیازمندیهای اجتماعی و شهری ساکنان بافت فرسوده، کارساز نخواهد بود.

حسن روحانی سال گذشته در معرفی اعضای کابینه به مجلس درباره وزیر راه و شهرسازی این چنین گفت: «آقای آخوندی وزیر فعالی بود اما ما در مسکن نتوانستیم به توافق نهایی برسیم... . ما باید بافت فرسوده را بکوبیم و برای مردم آماده کنیم.»

آخوندی دو سال پیش به معاونین خود در بخش مسکن از جمله معاون مسکن و ساختمان، معاون امور شهرهای جدید و همچنین رئیس سازمان ملی زمین و مسکن و حتی مدیران بانکی این بخش ماموریت داده بود برای سه گروه جامعه متقاضی مسکن برنامهریزی کنند. او این سه گروه را «ساکنان بافت‌های فرسوده»، «خانه اولی‌ها» و همچنین «حاشیه‌نشین‌ها و فقرای شهری» معرفی کرد.

آنچه رئیس جمهور به دنبال تحقق آن در بافت فرسوده است، از دو مسیر امکان‌ اجرا دارد. یک مسیر فراهم کردن «زمین» دولتی برای انبوه سازی است که کارنامه ماه‌های گذشته از فرمان «واگذاری اراضی دولتی برای اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری» از مقاومت دستگاهها برای خلاصی از ملک‌داری حکایت دارد. مسیر دوم نیز با تامین عرصه ساختمانی از طریق رضایت مالکان بافت به عملیات تجمیع و نوسازی شکل می‌گیرد؛ این مسیر با اهرم بیرونی بعید است ایجاد شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید