محمد بن سلمان: خاورمیانه به اروپای جدید تبدیل خواهد شد

کدخبر: ۲۴۶۹۹۳
اقتصاد نیوز: محمد بن سلمان ولیعهد سعودی متهم اصلی پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی پس از چند هفته سکوت در این باره، در سخنانی برای تبرئه خود از این جنایت، آن را دردناک و غیرقابل توجیه خواند و ادعا کرد: خاورمیانه طی پنچ سال آینده با برنامه های اقتصادی که در پیش گرفته، به اروپای جدید تبدیل خواهد شد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا؛ بن سلمان که به عقیده برخی متهم ردیف اول قتل وحشیانه خاشقچی است، در دومین روز نشست موسوم به طرح آینده سرمایه گذاری (داووس صحرا) در ریاض درباره پرونده قاشقچی و اوضاع اقتصادی خاورمیانه سخنرانی کرد.

بن سلمان که خود را بانی اصلاحات اقتصادی در کشورش می داند، گفت: اعداد و ارقام ثبت شده حاکی از بهبود اوضاع اقتصادی کشوراست. ما همچنان به طرح های خود برای توسعه و پیشرفت کشور ادامه می دهیم و کسی نمی تواند مانع ما شود. 

ولیعهد سعودی در ادامه مدعی شد: پیشرفت ‌های اقتصادی جاری از خاورمیانه فعلی «اروپای جدیدی» خواهد ساخت و همه کشورهای منطقه از جمله سعودی، مصر، بحرین، امارات، عمان، عراق، لبنان و حتی قطر در پنج سال آینده به دلیل در پیش گرفتن برنامه‌ های اقتصادی شاهد تغییر و تحولات مثبتی خواهند بود.

ولیعهد سعودی که به عقیده بسیاری از کارشناسان، یک دیکتاتور است، گفت: می خواهم قبل از مرگم خاورمیانه را یک دنیای پیشرفته ببینم.

وی مدعی شد: جنگ آینده من این است که پادشاهی سعودی در ردیف کشورهای پیشرفته باشد. مردم عربستان قدرت و اراده قوی دارند و هرگز در برابر مشکلات شکست نمی خورند.

به عقیده کارشناسان، بن سلمان در حالی دم از تغییرات اقتصادی در آینده عربستان می زند که آغاز این اصلاحات نمایشی، با سرکوب گسترده مخالفان و بازداشت روحانیون برجسته و فعالان سیاسی همراه بوده است و قتل روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در ترکیه، مهر تاییدی بر این مدعاست.

بن سلمان درباره وضعیت اقتصادی قطر نیز گفت: با وجود اینکه با این کشور اختلاف داریم، ولی آنها اقتصاد قوی دارند که در 5 سال آینده اوضاعشان به مانند دیگر کشورهای منطقه بهتر شده و پیشرفت خواهند کرد.

وی که تنها چند ساعت بعد از گفت وگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه سخن می گفت، در بخش دیگری از سخنانش، کشته شدن روزنامه نگار سعودی را جنایتی غیرقابل توجیه و زشت توصیف کرد و گفت: حادثه قتل جمال خاشقجی برای همه سعودی‌ها و هر انسانی دردآور است.

وی افزود: ترکیه و عربستان اقداماتی را برای مجازات کسانی که مرتکب قتل خاشقچی شده اند ، اتخاذ می کنند. ما با دولت ترکیه تا روشن شدن واقعیت و تکمیل تحقیقات، همکاری می کنیم تا عاملان این قتل مجازات و عدالت در این باره اجرا شود.

ولیعهد سعودی با تاکید بر اینکه برخی می کوشند با بهره بردای از موضوع خاشقچی، شکاف میان عربستان و ترکیه ایجاد کنند، افزود: با حضور ملک سلمان پادشاه و رجب طیب اردوغان رئیس‌ جمهوری، چنین شکافی روی نخواهد داد.

محمد بن سلمان قبل از این سخنان، با رییس جمهوری ترکیه در مورد اتخاذ اقدامات مشترک برای رسیدگی به موضوع قتل خاشقچی گفت و گو کرده بود.

جمال خاشقجی، روزنامه ‌نگار و نویسنده مشهور تبعه عربستان سعودی، سه شنبه دوم اکتبر(10 مهر) برای انجام کارهای شخصی خود، وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد. ورودی که در نهایت به مرگ دردناک او منجر شد. 

سعودی ها بعد از 18 روز سکوت و تکذیب، بالاخره تحت فشارهای جامعه جهانی بامداد شنبه گذشته تایید کردند که خاشقچی در کنسولگری این کشور به قتل رسیده است .

قتل خاشقچی که همه، انگشت اتهام را به سوی بن سلمان می چرخانند، ابعاد گسترده منطقه ای و بین المللی به همراه داشته است و در همین راستا بسیاری از کشورها از جمله آمریکا و انگلیس نشست سرمایه‌ گذاری عربستان را تحریم کردند.

دومین روز این نشست با حضور محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، شیخ محمد بن راشد آل مکتوم رئیس شورای وزیران امارات و حاکم دبی، شاهزاده سلمان بن حمد آل خلیفه ولیعهد پادشاهی بحرین و سعد الحریری نخست وزیر لبنان برگزار شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید