دلایل رکود در بازار لوازم خانگی

کدخبر: ۲۴۸۵۴۷
اقتصاد نیوز: اجرای طرح پیش فروش لوازم خانگی ضمن افزایش قدرت خرید مردم و حذف دلالان، وضعیت فروشندگان و تولیدکنندگانی که فروش اقساطی دارند، را ساماندهی می کند.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،طی چند ماه گذشته بازار لوازم خانگی با نوسانات قیمتی زیادی همراه بود و قیمت ها به صورت تصاعدی بالا رفت و این افزایش نرخ ها ، کاهش عرضه محصولات  را به همراه داشت.بعد از انتشار فهرست  دریافت کنندگان ارز دولتی توسط بانک مرکزی ، معلوم شد که بسیاری از  واردکنندگان لوازم خانگی به میزانی که ارز دریافت کرده بودند ، کالا وارد کشور نکرده اند.

سوء استفاده واردکنندگان از ارز  باعث شد  دولت  در تیرماه  واردات حدود 1339 قلم کالا را ممنوع کند و به موازات این بخشنامه  برخی اقلام لوازم خانگی برقی نیز مشمول این طرح شد. این اتفاقات زمینه ای را فراهم کرد تا تولید کنندگان شرایط بهتری را برای رقابت در بازار داشته باشند و با گذشت چند ماه و واردات مواد اولیه حتی تا طراحی برنامه های پیش فروش محصولات هم رسیدند.

ناگفته نماند که طبق اعلام بانک مرکزی در سال 96 ، حدود 182هزار کارت طرح خرید اعتباری صادر شد ، اما این طرح هم خیلی زود به بایگانی پیوست و جهت اجرا و ابلاغ در سال 97 به تصویب سازمان برنامه و بودجه نرسید.

تامین ارز و تفاوت های نرخ  دست تولیدکنندگان را بست

امین منانی یکی از تولیدکنندگان لوازم خانگی داخلی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، گفت: عمده مسئله تولید کنندگان در چند وقت گذشته بحث تامین ارز و مسائلی است که از ایجاد تفاوت های نرخ ارز و تاثیر آن بر مواد اولیه ایجاد شده بود.

منانی  افزود :سال گذشته قیمت دلار در کشور سه هزار و 700 تومان بود و  واحد های تولیدی ده درصد از این مبلغ را به عنوان پیش پرداخت  برای تهیه مواد اولیه استفاده می کردند در حال حاضر بعد از گذشت یک سال واحد های تولیدی ما برای اینکه به همان میزان سال گذشته تولید داشته باشند، باید به سامانه نیما مراجعه  و دلار را با قیمت هشت هزار و 500  خرید کنند.همچنین باید صد در صد مبلغ را به تامین کننده مواد اولیه بپردازند  و دیگر نمی توانند بصورت پیش پرداختی خرید کنند چرا که   مبلغ باید بطور کامل پرداخت شود.

وی تصریح کرد : در حال حاضر واحد های تولیدی  باید چند درصد سرمایه در گردش داشته باشند تا به تولیدی همانند  گذشته  دست یابند ، واین امر برای اکثر واحد های تولیدی مسئله و بحران بزرگی است.

کاهش قدرت خرید مردم یکی از دلایل رکود در بازار لوازم خانگی است

زارعی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خانه ملت با بیان اینکه کاهش قدرت خرید مردم یکی از دلایل رکود در بازار لوازم خانگی است،اظهار کرد:دولت برای خروج لوازم خانگی از رکود و رونق بازار باید طرح کارت های اعتباری خرید کالای ایرانی را اجرا  و همچون خودروسازان از تولیدکنندگان لوازم خانگی حمایت می کرد.

زارعی با اشاره به اینکه تأخیر در اجرای طرح فروش اقساطی لوازم خانگی نیز باعث تشدید رکود بازار شده است، افزود: بهترین راه مقابله با رکود، تحریک تقاضا ست و تقاضای مؤثر،‌ تقاضایی است که در بازار، ‌منجر به مبادله اقتصادی شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد:مسئولان باید ابتدا اختلاف نظرها و مشکلات بین خود را حل کنند و سپس طرح های پیشنهادی خود را اعلام کنند، با خلف وعده اعتماد مردم به دولت سلب می شود.

کارت اعتباری شوخی با مردم بود/حمایت ضعیف بانکهای خصوصی و دولتی از تولید کنندگان لوازم خانگی داخلی

محسن سعیدی کیا کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی متولیان طرح کارت های اعتباری بودند و باید به مردم پاسخ دهند که چرا چنین شوخی را مطرح و تولید کنندگان و خریداران را بی اعتماد کردند .

سعیدی کیا افزود : در سال 96، حدود 180 هزار کارت صادر شد ، اما به دلیل اینکه پرداختی ها با پیش فاکتور صورت گرفت عملا مقدار کمی پول وارد بازار شد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت : باید فضایی ایجاد شود که قدرت خرید مردم با توجه به نوسانات اخیر بازار لوازم خانگی که قیمت ها به یکباره چندین برابر افزایش یافت، بالا برود.

سعیدی کیا گفت: بانکها به طور معمول  به سختی با واحد های تولیدی همراهی می کنند و عموما در بحث تامین سرمایه در گردش قدمی بر نمی دارند.

کارشناس اقتصادی افزود:در حال حاضر بانکها علیرغم اینکه در زمینه پر کردن خلاء ها می توانند نقش سازنده و بسزایی داشته باشند ، متاسفانه این نقش را ندارند و همراهی لازم ومساعدت را با واحد های تولیدی نمی کنند ، اگر که بانک ها وارد میدان می شدند و از واحدهای تولیدی حمایت بیشتری می کردند بخشی از مشکلات حل می شد و واحد های تولیدی می توانستند به کار خود ادامه دهند.

گمرکات ، تولیدکنندگان را با چالش مواجه کردند

سعید محمدی مدیر بازرگانی یکی از کارخانه های تولیدکننده لوازم خانگی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، گفت: در گمرکات قوانین مختلفی دچار تغییر می شد واین تغییرات واحد های تولیدی را با چالش رو برو می کرد به طوری که مواد اولیه کارخانه ها چندین ماه در انبار های گمرک خاک میخورد و از سمتی خط تولید واحد ها هم به کندی کار می کرد.

محمدی افزود :حدود 1 ماه است که قوانین تثبیت شده و تغییرات خاصی ایجاد نشده است و کالاها و مواد اولیه ای که در گمرک وجود دارد با انجام مراحل قانونی به کارخانه ها می رسد و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.

کارت اعتباری و خرید کالای داخلی موجب هدفمند شدن بازار می شود

بازارچی دبیر انجمن صنعتی لوازم خانگی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، گفت : نقدینگی پایین کارخانه‌ها و افزایش قیمت ها باعث شده تا کارخانه ها طرح پیش فروش لوازم خانگی را طراحی کنند تا با فروش محصولات خود پول کافی برای واردات مواد اولیه داشته باشند .

دبیر انجمن صنعتی لوازم خانگی افزود : به طور قطع با  اجرای طرح پیش فروش لوازم خانگی جلوی دلال ها گرفته شده و  وضعیت فروشندگان و تولیدکنندگانی که فروش اقساطی دارند، سروسامان می گیرد

 بازارچی  افزود : کارت خرید جهیزیه و کالای ایرانی گام خوبی برای از بین بردن حباب بازار است و تا حدود زیادی بر رونق بازار لوازم خانگی تاثیر مثبت می گذارد ، ولی این تاثیر زمانی می تواند ثمر داشته باشد که نحوه اجرای آن شفاف باشد تا نقدینگی به بازار بیاید نه اینکه صرفا به اسم خرید لوازم خانگی باشد .

وی ادامه داد : ابتدا باید برنامه‌ریزی مناسبی در مقیاس ملّی و منطقه‌ای  در زمینه کارت اعتباری صورت بگیرد  و بعد کارت‌ ها  در بازار پخش شود . این موضوع  موجب هدفمند شدن اقتصاد بازار هم  می شود .

طرح جامع پیش فروش لوازم خانگی رونق را به بازار بر می گرداند

منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، گفت : زمانی که ارزش ریال در مقابل دلار کاهش یافت ناخودآگاه فروشندگان لوازم خانگی داخلی به فکر دپوی محصولات خود افتادند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در تشریح طرح جامع پیش فروش لوازم خانگی گفت: در طرح جامع پیش فروش لوازم خانگی شهروندان با پرداخت بخشی از مبلغ، محصول انتخابی خود را می‌خرند و بعد از گذشت ۳ ماه آن را دریافت می کنند. با بازگشت ثبات به قیمت لوازم خانگی بدون شک مشکلات پیش آمده در چند ماه گذشته حل خواهد شد.

وی اضافه کرد: فروشندگان نیز تمایل به اجرای این طرح دارند زیرا پول خود را زودتر دریافت کرده و می‌توانند هزینه‌ها را تأمین کنند  و این طرح جامع رونق را به بازار لوازم خانگی بر می گرداند.

منصوری در پایان اعلام کرد: بیشتر شرکت‌های لوازم خانگی برای شرکت در طرح جدید پیش فروش لوازم خانگی اظهار آمادگی کرده‌اند.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید