سوئیف از سوی آمریکا جریمه خواهد شد

کدخبر: ۲۴۸۵۹۵
اقتصاد نیوز: وزیر خزانه داری آمریکا گفت: اگر سوئیفت دسترسی موسسات مالی ایران را قطع نکند، جریمه خواهد شد

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایبِنا؛ استیون منوچینی وزیر خزانه داری آمریکا ساعتی پیش به سوئیفت هشدار داد که اگر خدمات مالی به شرکت ها و اشخاصی که با ایران تجارت می کنند را قطع نکند، سوئیفت را جریمه خواهد کرد.

این در حالی است که تازه ترین تحریم های دولت آمریکا از فردا بر روی بخش کشتیرانی، انرژی و مالی ایران اعمال خواهد شد. منوچینی گفت: به سوئیفت پیشنهاد می کنیم که باید رابطه خود با هر موسسه مالی ایرانی را قطع کند و هرگونه دسترسی احتمالی به فناوری که باعث دور زدن تحریم ها می شود را ببندیم. پیش از این ترامپ گفته بود که صادرات نفت ایران را به صفر می رسانیم و به واسطه مسدود کردن دسترسی ایران به سوئیفت، ایران قادر به دریافت پول صادرات نفت خود نخواهد بود.

بر همین اساس، واشنگتن در حال اعمال فشار به سوئیفت برای قطع دسترسی ایران به نظام مالی سوئیفت است؛ اقدامی که پیش از این در سال ۲۰۱۲ میلادی انجام داده بود. ۶ سال پیش، اتحادیه اروپا تحریم هایی را علیه بانک های ایرانی اعمال کرد و سوئیفت را مجبور کرد که تابع قوانین اتحادیه اروپا باشد و تراکنش های مالی خود با حداقل ۳۰ موسسه مالی ایران از قبیل بانک مرکزی را قطع کند. البته بانک های ایران در سال ۲۰۱۶ میلادی به دنبال توافق هسته ای بار دیگر به سوئیفت متصل شدند.

البته اعضای هیئت مدیره سوئیفت متشکل از مدیران اجرایی از بانک های آمریکایی با قانون فدرال آمریکا است که اجازه می دهد دولت ایالات متحده اقداماتی را علیه بانک ها و رگولاتورها در سرتاسر جهان اعمال کند.  

پیش از این در ماه اوت، وزیر خارجه آلمان خواستار ایجاد یک نظام مالی مستقل از سوئیفت برای اروپا بمنظور تداوم تجارت اتحادیه اروپا با ایران شده بود. بر پایه این گزارش، عباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان گفته بود که تهران و شرکای تجاری آن در حال کار کردن بر روی ایجاد یک مکانیزم برای تجارت نفت در راستای دور زدن تحریم ها هستند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید