وزیر تجارت استرالیا خواستار گفت وگوی چین و آمریکا برای رفع اختلافات اقتصادی شد

کدخبر: ۲۴۹۰۲۹
اقتصاد نیوز: وزیر تجارت استرالیا به اشاره به آثار منفی جنگ دوجانبه تجاری و چین ، بر اقتصاد جهانی و گسترش فقر در جهان خواستار کنارگذاشتن این جنگ توسط دو کشور شد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا؛ از رسانه های استرالیا، اظهارات 'سایمون برمینگهام' وزیر تجارت استرالیا درحالی مطرح می شود که کانبرا در یکسال گذشته روابط سخت و شکننده ای با پکن داشته است.

برمینگهام که به چین سفر کرده است با اشاره به اینکه چین و آمریکا دو ابرقدرت اقتصاد جهانی هستند خواستار گفت وگوی این دو کشور برای رفع اختلافات اقتصادی به جای دامن زدن به جنگ تجاری شد.

وی تاکید کرد: جنگ تجاری آمریکا و چین درصورت تداوم منجر به گسترش فقر در میان مردم جوامع مختلف خواهد شد و این دو کشوربرای جلوگیری از این عواقب باید اقتصادهای خود را باز نگه دارند.

شبکه ای بی سی استرالیا به نقل از این سناتور استرالیایی تاکید کرد گفت وگوها میان چین و آمریکا به جای اعمال تعرفه های سنگین بر روی واردات یکدیگر برای حفظ رشد اقتصاد جهانی سازنده است.

اخیرا استرالیا و چین اخیرا نسبت به نگرانی های استرالیا نسبت به تاثیر چین در سیاست داخلی و حملات سایبری رابطه سنگینی داشته اند.

این نخستین موضع گیری رسمی آمریکا درقبال جنگ تجاری واشنگتن- پکن بوده و درعین حال کانبرا و پکن در ماههای اخیر روابط شکننده ای داشتند زیرا مقام های مختلف استرالیا در مورد نفوذ روز افزون چینی ها در سیاست و اقتصاد این کشور اقیانوسیه هشدار داده اند.

قانونگذاران استرالیایی با وضع قوانین مختلف مانع از ورود شرکت های بزرگ مخابراتی این کشور مانند هواووی به شبکه مخابراتی استرالیا شده و پکن را متهم به جاسوسی از این کشور کرده اند.

علاوه براین سازمان های امنیتی نیوزیلند به همراه آمریکا، استرالیا، انگلیس و کانادا برای مقابله با نفوذ چین در آسیا - پاسفیک گروه امنیتی 'پنج چشم' را تشکیل داده اند.

این پنج کشور عضو اتحادیه اطلاعاتی از آغاز سال جاری میلادی بارها در باره فعالیت های خارجی چین با کشورهای خاص اطلاعات محرمانه را تبادل کرده اند.

با این وجود روابط تجاری دو کشور در یکسال اخیر در سطح بسیار بالای حدود 130 میلیارد دلار بوده که حاکی از افزایش همکاری های تجاری آنها بی تاثیر از مسائل سیاسی بوده است.

سناتور برمینگهام وزیر تجارت استرالیا در نخستین سفرش به چین نیز از پکن خواسته است تا روابط تجاری دو کشور افزایش یابد که حاکی از جداکردن مسائل تجاری این کشور با اختلافات سیاسی موجود با پکن است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید