نخست وزیر عراق: کشورم جزئی از نظام تحریمی علیه ایران نخواهد بود

کدخبر: ۲۴۹۳۵۳
اقتصادنیوز: نخست وزیر عراق تصریح کرد که موضع کشورش در قبال تحریمهای یکجانبه آمریکا علیه مردم ایران، همچون موضع اتحادیه اروپا، روسیه، چین و ژاپن است و عراق جزئی از نظام تحریمی نخواهد بود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، عادل عبدالمهدی عصر سه شنبه در نشست خبری پس از جلسه شورای وزیران، این سخنان را در پاسخ به سؤالی در خصوص موضع عراق در قبال بازگشت تحریم های ضد ایرانی از سوی آمریکا، با توجه حجم گسترده تبادل تجاری میان دو کشور و اینکه آیا بغداد برای استثنا شدن از این تحریم ها اقدامی کرده یا نه، بیان کرد. 

نخست وزیر عراق گفت: مذاکرات وسیعی در این خصوص داریم؛ همین امروز با کاردار آمریکا صحبت کردم؛ هیأت های رسمی متشکل از حقوقدانان مسلط به قوانین بین المللی و شرایط اقتصادی عراق از مدتی قبل در حال مذاکره با طرف آمریکایی و ایرانی هستند.

عبدالمهدی گفت: این هیأت ها برای رسیدن به همان فرمولی که در منشور دولت خود اعلام کردم، تلاش می کنند به این معنا که عراق جزیی از نظام تحریمی نخواهد بود؛ همانطور که جزئی از نظام تجاوز به هیچ کشوری نخواهد بود. 

نخست وزیر عراق تأکید کرد که بر اساس این فرمول، کشورش هم منافع خود و هم منافع دیگران را در نظر می گیرد و آمریکا اگر تصمیمی گرفته است باید از طریق ابزارهای خود و نه به وسیله کشورهای دیگر آن را اجرا کند. 

عبدالمهدی تصریح کرد که موضع عراق در این خصوص، شبیه موضع اتحادیه اروپا، روسیه، چین و ژاپن است؛ یعنی حفظ منافع ملی و در عین حال مذاکره با همه طرف ها و تلاش برای رفع اختلاف میان آنها بر اساس اصل عدم زیان دوسویه و نه اینکه خود طرفی در این مساله باشد. 

این نخستین موضع رسمی دولت عراق درخصوص مرحله دوم تحریم های آمریکا علیه ملت ایران است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید