جدال عربستان با روسیه برای افزایش قیمت نفت

کدخبر: ۲۵۱۲۵۱
اقتصاد نیوز: درحالی که عربستان خواستار کاهش عرضه جهانی نفت برای تقویت قیمتهاست وزیر انرژی روسیه گفت:« لازم نیست برای توقف کاهش قیمت نفت که در ماه گذشته آغاز شده کاری کنیم ».

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم، روسیه ترجیح می دهد از هرگونه قرارداد کاهش تولید نفت به رهبری اوپک بیرون بماند .

روسیه که به همراه عربستان و برخی تولیدکنندگان حاشیه خلیج فارس تصمیم گرفت از ماه ژوئن برای جبران کمبود نفت ایران، تولید خود را افزایش دهد، در ماه اکتبر شاهد رکورد افزایش تولید پس از فروپاشی شوروی سابق تا 11.41 میلیون بشکه در روز بود. تولید روسیه در سپتامبر 11.36 میلیون در بشکه در روز گزارش شده بود .

عربستان شریک اصلی روسیه در قرارداد کاهش تولید از کاهش قیمت نفت در ماه گذشته ابراز نگرانی کرده است. خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان بر اساس تحلیل های فنی اوپک گفت:« نیاز است عرضه نفت نسبت به ماه اکتبر 1 میلیون بشکه کم شود ».

فالح اظهار داشت:« باید هرکاری می‌توانیم برای تعادل بازار انجام دهیم». موقعیت رسمی روسیه «صبر کن و ببین» است، نه تصمیم گیری عجولانه. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه در اوایل این هفته گفت:« لازم نیست برای توقف کاهش قیمت نفت که در ماه گذشته آغاز شده کاری کنیم ».

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در مورد این قرارداد اوپک گفت:« من در حال حاضر در مورد محدود کردن یا نکردن تولید نظری نمی دهم. ما باید در این مورد خیلی دقیق باشیم چون هر کلمه ای مهم است بر درآمد بودجه فدرال تاثیر بگذارد. هرچند واضح هست که باید همکاری کنیم و این کار را می‌کنیم» .

پوتین ادامه داد:« 70 دلار در هر بشکه برای ما مناسب است چون بخش هزینه بودجه ما بر اساس بشکه ای 40 دلار بسته شده است» .

یک مقام ارشد دولت روسیه گفت که تولید روسیه نباید کاهش یابد. مسکو تولید نفت خود را افزایش داده است و در آینده هم به این کار ادامه می دهد .

کوچکترین کاهش نسبت به اوج تولید ماه اکتبر برای روسیه یک برد است. روسیه پیشنهاد داده که در عوض، تولیدش را افزایش میدهد .

شرکت های نفت روسیه احتمالا با کاهش تولید روبه‌رو نخواهند شد‌. وگیت الکپروف، مدیرعامل دومین تولیدکننده بزرگ نفت روسیه، لوک اویل، گفت که نیازی به کاهش تولید در 2019 نیست .

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید