همکاری نفتی ایران و کره جنوبی

کدخبر: ۲۵۱۹۳۴
اقتصاد نیوز: کره جنوبی به عنوان یکی از کشورهای صنعتی جهان همواره با ایران روابط خوبی داشته است و در زمینه خرید انرژی به ویژه نفت فوق سبک نیز از مشتریان بزرگ ایران است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا؛ در سال 2017 میلادی، کره جنوبی 147 میلیون و 870 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرد که در مقایسه با سال 2016 میلادی یک رشد 32 درصدی را نشان می داد آمار نشان می دهد که در 9 ماه سال جاری میلادی هم این کشور 58 میلیون و 200 هزار بشکه نفت از ایران خریده است هر چند نسبت به 115 میلیون و 560 هزار بشکه نفت مدت مشابه 2017 کمتر است اما با گرفتن معافیت ها شرایط تغییر خواهد کرد و این کشور می تواند نفت بیشتری از ایران وارد کند.

البته برخلاف آنچه برخی رسانه های غربی از جمله در آمریکا گزارش می کنند مساله کاهش واردات نفت کره جنوبی فقط متعلق به ایران نیست و این کشور در ماه سپتامبر خرید نفت از عربستان را نیز کاهش داده و در مجموع خریدهایش نسبت به دوره مشابه سال قبل کمتر بوده است.

کره جنوبی در سپتامبر امسال دو میلیون و 650 هزار بشکه نفت در روز وارد کرد که در مقایسه با دوره مشابه سال میلادی قبل 14.7 درصد کمتر بوده است.

این کشور در کل سال 2017 میلادی یک میلیارد و 118 میلیون بشکه نفت خام از کشورهای دیگر وارد کرده است که در مقایسه با یک سال قبل از آن 3.7 درصد رشد داشته است.

کره جنوبی در ماه سپتامبر امسال، برای نخستین بار پس از سال 2012 میلادی واردات نفت از ایران را به طور کامل متوقف کرد که البته اقدامی بدون علت هم نبود این کشور می دانست برای معافیت گرفتن از تحریم های آمریکا باید میزان خرید را کاهش دهد به همین دلیل تصمیم گرفت به گونه ای عمل کند تا در نهایت این معافیت را اخذ کند و بتواند در کنار خرید نفت خام به نفت فوق سبک ایران هم دست یابد.

بسیاری از پالایشگاه های این کشور، علاوه بر کیفیت، به دلیل قیمت مناسب، به نفت سبک ایران نیاز دارند و برای همین خیلی زود پس از گرفتن معافیت، هیاتی از کره جنوبی راهی ایران شد تا بتواند قراردادهای تازه ای را با کشورمان نهایی کند و اطمینان حاصل نماید که می تواند به نفت فوق سبک ایران دست یابد.

گزارش رسانه های این کشور از جمله خبرگزاری یونهاپ حاکی است که کره جنوبی خود را برای واردات نفت از ایران در ماه ژانویه و یا اوایل فوریه سال آینده آماده می کند.

گفته شده است نفت ایران پس از 25 روز وارد کره جنوبی می شود و ایران اگر لازم باشد برای فروش نفت از ذخیره نفتی در شهر دالیان در شمال شرق چین نیز استفاده خواهد کرد.

گزارش ها نشان می دهد به دلیل اینکه ظرفیت نفتکش ها پر است احتمالا اولین خریدها و واردات نفت کره جنوبی از ایران اواخر ماه ژانویه و یا اوایل فوریه سال 2019 میلادی خواهد بود اگرچه این کشور در حال رایزنی با جمهوری اسلامی ایران است تا بتواند زمینه خرید و امضای قراردادهای جدید را آماده کند.

در اوت سال 2017 میلادی بود که کره جنوبی اعلام کرد نزدیک به 12 میلیون و 630 هزار بشکه نفت خام و نفت فوق سبک از ایران وارد کرده است که خود رقمی قابل توجه بود.

شرکت 'هانوا توتال' کره جنوبی از جمله مشتریان نفت فوق سبک ایران است این شرکت یکی از بزرگترین خریداران نفت فوق سبک پارس جنوبی محسوب می شود و احتمالا خیلی زود واردات را شروع خواهد کرد.

شاید تحریم ها، فشارهایی را بر کره جنوبی نیز وارد کند اما مساله اینجا است که جایگزین کردن یک کشور دیگر بجای ایران برای کره جنوبی و دیگر کشورها کار ساده ای نخواهد بود و در ثانی بسیار زمان بر است و به هیچ وجه فروشندگان دیگر از کشورهای مختلف و حتی از عربستان هم نمی توانند جایگزین ایران شوند.

'اس کی اینوویشن' و 'هیوندا اویل بانک' کره جنوبی از دیگر شرکت ها و پالایشگاه هایی هستند که خریداران بزرگ نفت ایران از جمله مواد نفتی، نفتا و نفت فوق سبک هستند و برای همین خیلی زود به جمع خریداران ملحق خواهند شد و با گرفتن معافیت ها با آسودگی بیشتری به مراودات انرژی با ایران ادامه خواهند داد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کره جنوبی در ارتباط با وضعیت خرید نفت ایران توسط کره جنوبی نیز تاکید کرد: اگرچه کره جنوبی در مقطعی و بنابه ملاحظاتی از خرید نفت از کشورمان خودداری کرد اما اکنون و بعد از اخذ معافیت، خواهان واردات نفت از جمهوری اسلامی ایران است. 

'محمد سعید شبستری' در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد ایران از تامین کنندگان سنتی نفت خام و میعانات گازی کره جنوبی بشمار می رود و بنظر می رسد در آینده نیز به واردات خود از کشورمان ادامه خواهد داد زیرا در غیر این صورت صنایع ذیربط کره ای متحمل خسارت های جبران ناپذیری خواهند گردید.

به گفته وی به همین دلیل طرف های کره ای از زمان خروج یکجانبه آمریکا از برجام در پی آن بودند تا با مذاکره با طرف های آمریکایی، معافیت هایی را کسب نمایند که این امر نیز محقق شد و این کشور به زودی واردات نفت ایران را از سر می گیرد.

به هر حال به نظر می رسد روابط دیرینه و مبتنی بر برد - برد دو کشور که سطح مبادلات سالانه آنها به 15 میلیاد دلار می رسد باعث شده است تا سئول علیرغم فشارهای آمریکا همچنان به دنبال راهی برای حفظ روابط اقتصادی خود با ایران باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید