رییس کل بانک مرکزی تشریح کرد؛ جزییات بازار ارز متشکل/ باید فاصله بین نرخ ارز در سامانه نیما و بازار کم شود

کدخبر: ۲۵۲۰۰۹
اقتصادنیوز: رئیس کل بانک مرکزی گفت:بازار متشکل فرصت برای کسانی است که اسکناس ارز و سپس حواله خود را از طریق صرافی ها به بازار عرضه کنند و به پلتفرمی تبدیل خواهد شد که بازار ارز متشکل شود.
رییس کل بانک مرکزی تشریح کرد؛ جزییات بازار ارز متشکل/ باید فاصله بین نرخ ارز در سامانه نیما و بازار کم شود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایبِنا، عبدالناصر همتی ظهر امروز (چهارشنبه) و پس از جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره اظهارات اخیر خود درباره لزوم تشکیل بازاری برای عرضه ارز به شکل نقدی و حواله گفت: صحبتی که من داشتم نتیجه بحث با کارشناسان ارزی و بازار سرمایه بود.

وی با بیان اینکه بازار متشکل ارزی باید شکل بگیرد، افزود: در خیابان و کوچه و پس کوچه ها نمی توان این بازار را شکل داد و نباید بازار غیرمتشکل داشته باشیم.

رئیس شورای پول و اعتبار خاطرنشان کرد: باید فاصله بین نرخ ارز در سامانه نیما و بازار کم شود اما باید ببینیم چگونه می توانیم این موضوع عملیاتی کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی توضیح داد بازاری که تشکیل خواهد شد، فرصتی می شود برای کسانی که اسکناس ارز و سپس حواله خود را از طریق صرافی ها به بازار عرضه کنند و به پلتفرمی تبدیل خواهد شد که بازار ارز متشکل شود.

وی درباره اینکه پیش بینی اش از آینده بازار سکه و ارز چیست، گفت: من پیش بینی کننده نیستم و بازار قیمت ها را تعیین می کند اما تاکید می کنم که ارز محصول خوبی برای سرمایه گذاری نیست و ریسک بالایی دارد.

همتی با بیان اینکه امیدوار هستیم بازار هرچه سریعتر به سمت تعادل برود، ادامه داد: فشارهای دشمن تاکنون نتوانسته موثر باشد و این افتخار را داریم که این موضوع را هدایت کنیم.

نباید میزان ذخایر ارزی را اعلام کرد

همتی گفت: هرچند ذخایر کافی داریم اما تبلیغ آن را نمی کنیم زیرا ضرورتی نمی بینیم که در این باره صحبت کنیم؛ وقتی طرف مقابل با قدرت آمده که کشور را دچار مشکل کند، اطلاعات نمی دهیم.

وی اطمینان داد که بانک مرکزی علاوه بر ذخایر اسکناس ارز، از ذخایر مناسبی در بانک های خارجی نیز برخوردار است و از این رو دشمن در رسیدن به اهداف خود علیه ملت ایران موفق نمی شود.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوالی درباره فروش نفت ایران به ارزهای کشورهای خریدار، گفت: در ابتدا باید گفت که ذخایر کافی ارزی در اختیار داریم و مشکلی بابت تامین آن نداریم؛ ضمن آنکه با فروش نفت به این شکل، می توان بخشی از کالاهای مورد نیاز را از همین کشورها تامین کرد که البته اکنون نیز از همین روش استفاده می کنیم.

همتی با یادآوری اینکه ایران با چین، جمهوری کره، هند و عراق مراودات تجاری زیادی دارد، اظهار داشت: این گونه مراودات و صادرات نفت می تواند سبب واردات کالا از این کشورها شود.

وی در عین حال تاکید کرد که راه هایی برای تبدیل این ارزهای محلی وجود دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید