قیمت نهایی مسکن چگونه تعیین می شود؟

کدخبر: ۲۵۳۶۱۸
اقتصاد نیوز: یک کارشناس اقتصادی گفت: برای تعیین قیمت نهایی یک واحد مسکونی سه مورد تاثیر گذار هستند که این عوامل عبارت اند از مصالح ساختمانی، ارزش زمین و حاشیه سود عوامل ساخت.
قیمت نهایی مسکن چگونه تعیین می شود؟

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از میزان؛ احمد سرحدی در خصوص تاثیر افزایش قیمت ارز بر مصالح ساختمانی بیان کرد: با افزایش نجومی قیمت ارز در ماه‌های گذشته شاهد این بودیم که قیمت مصالح استفاده شده برای ساخت یک واحد مسکونی نیز دچار افزایش قیمت شده است.وی در ادامه افزود: با توجه به محاسباتی که توسط مهندسین این عرصه انجام گرفته است، بین ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان از قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران هزینه‌ی ساخت وساز این واحد است.

این کارشناس بازار مسکن با ذکر یک مثال توضیح داد: با این تفاسیر اگر در تهران یک واحد مسکونی به قیمت ۴ میلیون تومان بر متر مربع معامله شود بالغ بر ۴۰ تا ۵۰ درصد از قیمت این واحد را هزینه‌ی ساخت تشکیل می‌دهد، قیمت مصالح در تمامی مناطق تهران یکسان است و تاثیر مشخصی بر قیمت یک واحد مسکونی دارد.

سرحدی با بیان اینکه ارزش زمینی که ساختمان مسکونی بر روی آن ساخته می‌شود از دیگر عوامل تعیین کننده‌ی قیمت مسکن است، تصریح کرد: قیمت زمین در مناطق ۲۲ گانه تهران و دیگر شهر‌های کشور متفاوت است به عنوان مثال در یکی از محله‌های گران قمیت در تهران واحدی به قیمت ۲۰ میلیون تومان بر متر مربع معامله می‌شود با این تفاسیر حدود ۱۰ درصد از قیمت تمام شده‌ی این واحد را هزینه‌ی ساخت تشکیل می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: علاوه بر هزینه‌ی ساخت و ارزش زمین، حاشیه سودی که عوامل ساخت دریافت می‌کنند از عاملی است که تاثیر زیادی بر قیمت مسکن دارد، این افراد بین ۳۰ تا ۵۰ درصد بسته به ارزش و تعداد واحد‌های ساختمان سود کار خود را دریافت می‌کنند، که همگی برقیمت نهایی مسکن محاسبه می‌شود.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید