چشم انداز قیمت نفت در سال 2019

کدخبر: ۲۵۳۶۶۷
اقتصاد نیوز: طبق نظرسنجی از ۳۸ اقتصاددان و تحلیلگر، قیمت نفت خام برنت در سال ۲۰۱۹ ، ۷۴.۵۰ دلار در هر بشکه خواهد بود.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم؛ تحلیل‌گران نفتی روز به روز در مورد دورنمای افزایش قیمت در سال آینده بدبین تر می شود چون دور نمای تقاضا نامطمئن است و عرضه نفت با سرعتی وحشتناک بالا میرود، حتی با وجود اینکه بازار انتظار دارد اوپک تولید را کاهش دهد .

طبق نظرسنجی از 38 اقتصاددان و تحلیلگر، قیمت نفت خام برنت در سال 2019 ، 74.50 دلار در هر بشکه خواهد بود، یعنی کمتر از پیش‌بینی 76.88 دلار در ماه گذشته. این نظرسنجی پیش بینی کرده میانگین قیمت نفت در سال 2018 ، 73/20 دلار باشد یعنی بیشتر مطابق با میانگین 73 دلاری شاخص جهانی در سال جاری .

آدریا مورون سالمون، اقتصاددان تحقیقات کیکسا بنک گفت:«در نیمه اول سال آینده انتظار داریم در نتیجه کاهش تولید، قیمت رو به بالا برود. در نیمه دوم سال انتظار داریم به خاطر افزایش تولید شیل آمریکا در نتیجه از بین رفتن مشکلات گلوگاه ها و کاهش سرعت رشد جهانی، قیمت پایین بیاید» .

از 32 نفری که در نظرسنجی‌های اخیر اکتبر و نوامبر شرکت کرده بودند 16 نفر پیش بینی خود را از میانگین قیمت نفت برنت کاهش دادند .

اوپک، روسیه و سایر تولیدکنندگان نفت در ششم و هفتم دسامبر در تلاش برای حفاظت از قیمت نفت در وین دیدار می‌کنند. قیمت نفت 30 درصد نسبت به رکورد چهارساله 86.74 دلار در ماه اکتبر کاهش یافته است .

تحلیلگران گفتند که اوپک می تواند بین 1 تا 1.5 میلیون بشکه در روز کاهش تولید را اعلام کند .

رئیس تحقیقات کالای LBBW گفت بازار نفت قطعاً در حال حاضر با عرضه بیش از حد نفت مواجه است. کاهش اخیر قیمت آن قدر زیاد است که اعضای غیر اوپک یا توافق می‌کنند که تولید را متوقف کنند یا به کاهش تولید ملحق می شوند.

وقتی عرضه نفت طبق پیش بینی ها توسط کشورهای غیر اوپک با سرعتی بی سابقه گسترش یابد، رشد آهسته اقتصاد جهان می‌تواند رشد تقاضای نفت را در سال آینده پایین بیاورد .

کمترین پیش بینی برای قیمت نفت برنت در سال 2019، 57 دلار در هر بشکه و بیشترین آن 90 دلار است .

ناامیدی اساسی

تصمیم آمریکا برای اعطای معافیت به خریداران نفت ایران که صادراتش توسط تحریم‌ها ضربه خورده بود، پویایی بازاری را که از قبل تحت فشار 3 تولید کننده بزرگ آمریکا، روسیه و عربستان بود تغییر داد .

کنستانتینو ونتیس، اقتصاددان ارشد تحقیقات تی اس ال گفت:« عدم اطمینان به تحریم‌های آمریکا علیه ایران باعث شد بازار بر عرضه متمرکز شود. معافیت‌ها حساب ها را بر هم زدند و احتمال عرضه بیش از نیاز بازار را در سال 2019 بالا بردند» .

تولید نفت غیر اوپک می‌تواند 1.5 تا 2.2 میلیون بشکه در روز در سال 2019 افزایش یابد که رهبر اصلی آن شیل آمریکاست. افزایش شدید تولید آمریکا مانع اساسی بر سر راه افزایش قیمت نفت در سال 2019 خواهد بود .

از طرف دیگر تقاضای نفت بین 0.9 و 1.5 میلیون بشکه در روز در سال 2019 رشد میکند. این مقدار در نظرسنجی ماه قبل 1.1 تا 1.5 میلیون بشکه در روز بود .

اسچلنبرگر از LBBW گفت:« در زمینه تقاضا، اصلی ترین عامل این سوال است که رشد اقتصادی تا چه حد در 2019 کند می شود و تا چه حد باعث پویایی کمتر تقاضای نفت در سال آینده خواهد شد» .

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید