قطر به چه دلیل تصمیم به خروج از اوپک گرفته است؟

کدخبر: ۲۵۴۳۵۳
اقتصاد نیوز: نماینده ایران در اوپک گفت، تصمیم قطر مبنی بر خروج از اوپک نشان دهنده سرخوردگی تولید کنندگان کوچک از انحصار کمیته نظارت بر تولید به رهبری عربستان و روسیه بر مناسبات بازار نفت است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم؛ نماینده ایران در اوپک گفت، تصمیم قطر مبنی بر خروج از اوپک نشان دهنده سرخوردگی تولید کنندگان کوچک از انحصار کمیته به رهبری عربستان و روسیه بر مناسبات بازار نفت است.

وی افزود: هرگونه کاهش تولید باید از جانب کشورهایی باشد که تولید خود را افزایش داده اند.

این سخنان نشان دهنده تنش های موجود‌در درون‌اوپک در آستانه نشست این هفته این سازمان به منظور بررسی کاهش تولید و تمدید توافق کاهش تولید با روسیه و دیگر تولید کنندگان غیر اوپکی است.

ایران از افزایش تولید نفت عربستان و روسیه که پس از درخواست های دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر پر‌کردن‌جای خالی نفت ایران‌ در بازار صورت گرفت، ناخوشنود است.

حسین کاظم پور اردبیلی گفت: «این خیلی مایه تاسف است و ما سرخوردگی آنها را درک می کنیم...اعضای بیشتری از اوپک از اینکه‌کمیته نظارت بر تولید (به رهبری عربستان و روسیه) به صورت یکجانبه و بدون کسب اجماع قبلی در اوپک در‌مورد سطح تولید تصمیم گیری می کند ناخرسند هستند. »

کاظم پور افزود، آنها با روانه کردن‌ مقدار‌ زیادی نفت به بازار و‌ ایجاد مازاد عرضه از‌ماه می تاکنون بشکه ای 30 دلار به همه اعضا زیان‌ وارد کرده اند. «با این رفتار باقی ماندن‌ در اوپک برای تولید کنندگان‌کوچک هیچ توجیهی ندارد.»

نماینده ایران‌ در‌ اوپک در ادامه گفت، اکنون آنها از دیگر اعضا می خواهند در کاهش تولید سهیم شوند. هرکسی که تولید را افزایش داده باید تولید را کاهش دهد... خلبان و کمک خلبان هواپیما را ساقط کرده اند و اکنون تمام 25 سرنشین هواپیما‌در شرایط بحرانی هستند... با توجه به این سابقه ناکامی من تردید دارم که توافق کاهش تولید تمدید شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید