نخستین سکوی فاز ۱۳ پارس‌جنوبی نصب شد

کدخبر: ۲۵۴۶۹۱
اقتصادنیوز: یک مقام مسئول گفت:نخستین عرشه دریایی فاز ۱۳ پارس‌جنوبی با وزنی حدود ۲ هزار و ۲۰۰ تن، بامداد امروز (چهارشنبه، ۱۴ آذرماه) در موقعیت مخزنی سکوی ۱۳B نصب شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  به نقل از وزارت نفت، پیام معتمد، مجری طرح توسعه فاز ۱۳ پارس‌جنوبی گفت: نخستین عرشه دریایی فاز ۱۳ پارس‌جنوبی با وزنی حدود ۲ هزار و ۲۰۰ تن، بامداد امروز (چهارشنبه، ۱۴ آذرماه) در موقعیت مخزنی سکوی ۱۳B نصب شد.

وی ادامه داد:از ابتدای ماه گذشته دو عرشه ۱۳B و ۱۳D به‎طور همزمان در یارد صنعتی صدرا در بوشهر بارگیری و مهاربندی شدند و آمادگی کامل برای نصب در موقعیت‌های دریایی داشتند، اما به دلیل شرایط ناپایدار جوی و اهمیت رعایت الزامات ایمنی، نصب سکوی ۱۳B در نخستین بازه هوایی مناسب انجام شد.

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۸ درصدی ساخت سکوی اصلی ۱۳B گفت: پس از دریافت گزارش شرایط مساعد آب و هوایی، عملیات نصب این سکو با پهلوگیری در کنار جرثقیل دریایی اچ.ال ۵۰۰۰ آغاز شد و پس از انجام مراحل جداسازی از شناور ۱۲۴FLB با تلاش شبانه‌روزی مهندسان، نیروهای فنی کارفرما و شرکت صدرا روی چهارپایه از پیش نصب شده در این موقعیت قرار گرفت.

معتمد ظرفیت برداشت روزانه از سکوی اصلی فاز ۱۳ پارس‌جنوبی را ۵۰۰ میلیون فوت مکعب (معادل ۱۴.۲ میلیون مترمکعب) عنوان و پیش‌بینی کرد پس از انجام عملیات هوک‌آپ و فعالیت‌های مربوط به اتصالات سکو، این عرشه در دی‌ماه امسال به بهره‌برداری برسد.

وی درباره نصب دومین سکوی طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی افزود: در صورت مساعد بودن شرایط جوی، سکوی ۱۳D که همزمان با سکوی۱۳B بارگیری و راهی خلیج‌فارس شده است نیز اوایل هفته آینده در موقعیت مخزنی خود نصب خواهد شد.

به گفته مجری فاز ۱۳ پارس جنوبی، با اتمام عملیات نصب و راه‌اندازی دو سکوی اصلی ۱۳B و اقماری ۱۳D، برداشت گاز از طرح توسعه این فاز با ظرفیت استاندارد یک میلیارد فوت مکعب در روز (۲۸.۴ میلیون مترمکعب) انجام خواهد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید