وزیر بازرگانی دولت میرحسین موسوی:مبارزه با فساد بدون دانش عین فساد است

کدخبر: ۲۵۵۲۳۰
اقتصادنیوز: وزیر بازرگانی دوران دفاع مقدس می گوید : بار اصلی در امر مبارزه با فساد را اصحاب علم بر دوش می کشند و افراد صاحب دانش باید برای مباره با فساد نظریه پردازی کنند چرا که مبارزه با فساد بدون دانش، عین فساد است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، حسن عابدی جعفری در نشست یک روزه مبارزه با فساد در ایران: نظامند یا موردی؟ در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران ، گفت: نکته کلیدی در روند مبارزه با فساد این است که هم نهاد قدرت و هم ثروت فی حد ذاته مستحق فساد هستند.

استاد مدیریت دانشگاه تهران ادامه داد: این سخن در همه کشورها صادق است. بنابراین، اینکه ما از دو نهاد قدرت و ثروت انتظار داشته باشیم خود دست به اصلاح خود بزنند قدری غیر واقع بینانه است.از این رو باید برای جلوگیری از فساد تمهیدی اندیشیده شود و این تمهید نهاد علم است که باید وارد میدان شود.

وزیر بازرگانی دولت دوران دفاع مقدس با بیان اینکه نهاد علم باید دو اقدام جهت مبارزه با فساد انجام بدهد، اظهار کرد: نهاد علم باید زیر ساخت های نظری مبارزه با فساد را تدوین کند ، در همین زمینه ها رشته های مختلف علوم انسانی نظریه پردازی کرده اند و ادبیات غنی وجود دارد.

وی ادامه داد: دومین کاری که نهاد علم و اصحاب آن باید انجام بدهند این است که علاوه بر نظریه پردازی در میدان علوم هم وارد شوند و دست به مبارزه با فساد بزنند و اگر حضور نداشته باشند ، اصحاب دانش در معرض فساد خواهند بود. 

این استاد رشته مدیریت با بیان این نکته که 80 درصد مردم دنیا به اقدامات دولت ها در مبارزه با فساد بی اعتماد هستند ، گفت: پایگاه مبارزه با فساد در حوزه عالمان و افراد دانشمند گذاشته شده است اما این نکته به این معنا نیست که برای عالمان فرش قرمز پهن شده است تا با فساد مبارزه کنند بلکه مخالفت ها همیشه وجود داشته است اما این نکته غیر قابل انکار است که عدم حضور عالم در میدان مبارزه با فساد به معنی نزدیکی او با فساد است. 

وی افزود: ما شاهد بودیم که دوستان اقتصاد دان وقتی دیدند صدایشان شنیده نمی شود ، جمع شدند و نامه چهل نفره به رئیس جمهوری نوشتند، این پیگیری نتیجه بخش بود ، دولت با آن ها جلسه گذاشت و تلاش کرد سخن آن ها را بشنود.

عابدی جعفری ادامه داد: در امر مبارزه با فساد هم باید این گونه بود و به بهانه اینکه مثلا به حرف ما توجه نمی کنند نمی شود میدان را خالی کرد. اساتید رشته مدیریت باید راهکار بدهند و گرنه دو نهاد ثروت و قدرت کار خود را پیش خواهند برد.

استاد مدیریت دانشگاه تهران با اشاره به شکل گیری کنواسیون مبارزه با فساد در سال 2003 گفت: این کنواسیون نقطه عطفی در مبارزه با فساد پدید آورد و 180 کشور به آن پیوستند ، ایران هم در اوایل شروع به کار این کنواسیون یعنی در سال 1380به آن پیوست و سالروز تصویب این کنوانسیون روز جهانی مبارزه با فساد نامگذاری شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید