کاغذ دوباره از عید گران می شود

کدخبر: ۲۵۵۳۴۲
اقتصادنیوز: رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ با اشاره به افزایش قیمت هر بند کاغذ تحریر به ۲۶۵ هزار تومان، اعلام کرد: در زمان افزایش قیمت ارز، هر بند کاغذ تحریر به ۱۴۰ هزار تومان رسیده بود، اما به‌دلیل دست‌کاری در بازار عرضه و تقاضا، علی‌رغم کاهش قیمت ارز در بازار آزاد، شاهد افزایش قیمت کاغذ تحریر به ۲۶۵ هزار تومان هستیم.

به گزارش اقتصادنیوز؛ بابک عابدین در گفت‌وگو با ایسنا، با انتقاد از دست‌کاری‌های صورت گرفته در بازار عرضه و تقاضا توسط دولت، اظهار کرد: متاسفانه با مداخله‌های صورت گرفته در بازار عرضه و تقاضا در صنعت چاپ روبرو هستیم و این مساله موجب شده تا با کم یا زیاد شدن برخی کالاها در بازار روبرو باشیم و همین مساله باعث می‌شود تا قیمت برخی کالاها افزایش چشم‌گیری پیدا کند.

وی ادامه داد: محدود یا محصور کردن توزیع، انگیزه فروش را از بین می‌برد و موجب می‌شود تا فعالان اقتصادی علاقه‌ای برای ادامه‌ی فعالیت نداشته باشند. متاسفانه در ارتباط با مواد اولیه، واسطه‌ای و حتی قطعات یدکی که در زنجیره تامین و تولید صنعت بسته‌بندی و چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد، با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستیم.

رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ با تاکید بر این‌که فعالیت افرادی که در صنعت چاپ حضور دارند، دچار مشکل شده است، گفت: این‌که به دلیل سوء‌استفاده یک نفر تمامی فعالان آن بخش مجازات شوند و با بازار به‌صورت کنترلی و دستوری برخورد شود، درست نیست.

عابدین ادامه داد: در حال حاضر نمی‌توانیم سفارشات خود را به‌دلایل مختلف وارد کنیم و با توجه به محدودیت‌های اعمال شده، نیز درخصوص خرید و فروش کالا با مشکل مواجهیم.

وی با بیان این‌که بزرگ‌ترین مشکل صنعت چاپ، تامین مواد اولیه است که در قیمت‌ها تاثیر بسیار زیادی دارد، اظهار کرد: موضوع عرضه و تقاضا بیش از نرخ ارز در صنعت چاپ اثرگذار است و جالب است بدانید در زمان افزایش قیمت دلار به بالاترین حد خود، قیمت هر بند کاغذ تحریر، ۱۴۰ هزار تومان بود که در حال حاضر که قیمت ارز در بازار کاهش یافته است، به حدود ۲۶۵ هزار تومان به ازای هر بند رسیده است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ادامه داد: در ابتدای سال، قیمت هر بند کاغذ حدود ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان بود و با افزایش قیمت ارز به حدود ۱۴۰ هزار تومان رسید و در حال حاضر به‌دلیل دست‌کاری بازار عرضه و تقاضا شاهد افزایش قیمت هر بند کاغذ به ۲۶۵ هزار تومان هستیم.

به گفته عابدین درصورتی که بازار عرضه و تقاضا دست‌کاری شود، تاثیرش بر قیمت نهایی از افزایش نرخ ارز بیش‌تر است.

وی با تاکید بر این‌که باید امکان ثبت سفارش بدون انتقال ارز آزاد شود، گفت: افرادی هستند که می‌توانند پول خود را تبدیل کنند و با نرخ بازار آزاد کالای خود را بفروشند، اما در حال حاضر، گزینه ثبت سفارش بدون انتقال ارز در سامانه بسته است و اقتصاد دنیا اینگونه پیش می‌رود که با کاهش میزان محصول در بازار، شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم.

به گزارش ایسنا، افزایش قیمت ارز از ابتدای سال جاری، بازار صنعت چاپ و بسته‌بندی را بی‌نصیب نگذاشت و در پی آن قیمت کاغذ افزایش یافت، اما نکته قابل تامل در حال حاضر این است که با کاهش قیمت ارز در بازار آزاد قیمت کاغذ نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش چشم‌گیری داشته و به گفته رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ، این مساله ناشی از دست‌کاری بازار عرضه و تقاضا توسط دولت است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید