ادعای عجیب یک خبرگزاری اصولگرا درباره منشا تظاهرات جلیقه‌زردها

کدخبر: ۲۵۵۳۵۴
اقتصادنیوز: تسنیم در گزارشی مدعی شد که بحران جلیقه زردها به سبب همراهی با تحریم های ایران است.جلیقه زردها سه هفته است که خیابان های پاریس را به صحنه جنگ و درگیری با نیروهای امنیتی تبدیل کرده اند و تاکنون 3 کشته داده اند و 800 نفر زخمی شده اند. با جدی شدن ناآرامی ها هر روز جمعیت بیشتری به خیابان ها می آیند و حالا دامنه اعتراضات به سایر شهرها و کشورهای دیگر منطقه یورو مثل بلژیک و آلمان کشیده شده است. پلیس از مقابله با سیل انبوه معترضان عاجز مانده و به ناچار، نیروهای ارتش به کمک گرفته شده اند.

به گزارش اقتصادنیوز این خبرگزاری ادامه داد:اقتصاد، حرف اول و آخر معترضان فرانسوی است. کاهش مالیات ها، افزایش حقوق و دستمزد، کاهش هزینه های سوخت، و بهبود شرایط بازنشستگی از جمله خواسته های آن هاست که البته با مقاومت دولت اکنون، استعفای ماکرون رئیس جمهور و حتی برخی، پایه گذاری جمهوری جدید را برای بهبود اوضاع اقتصادی خود خواستار شده اند.

اعتراضات فرانسه از تصمیم دولت برای افزایش 4 درصدی مالیات بر سوخت شروع شد. پیش بینی شده بود با این افزایش 4 میلیارد یورو از کسری بودجه دولت فرانسه جبران شود. این در حالی است که همین حالا هم قیمت سوخت نسبت به درآمد مردم بسیار بالاست.

بر اساس آمار رسمی دولت، متوسط درآمد ماهانه هر فرانسوی 1700 یورو است. این در حالی است که به ویژه در پی رشد قیمت جهانی نفت خام، قیمت هر لیتر بنزین به 1.5 یورو رسیده است. بنزین در فرانسه از ابتدای سال جاری میلادی 27 درصد گرانتر شده است. بنابراین بی راه نیست اگر ترامپ رئیس جمهور آمریکا را یکی از عوامل بروز ناآرامی های فرانسه بدانیم. ترامپ با اتخاذ رویکردی ضد ایرانی از توافق هسته ای خارج شد و تحریم ها علیه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت در جهان را بازگرداند. در نتیجه سیاست های ایران ستیزانه ترامپ، قیمت نفت طی ماه های اخیر به 86 دلار در هر بشکه هم رسید که بالاترین قیمت ثبت شده برای نفت طی 4 سال گذشته بوده است. خودروسواران فرانسوی که در سال 2017 بنزین را با مبنای نفت خام 54 دلاری خریده بوده اند تاچند هفته اخیر می بایست بنزین را با نفت 86 دلاری می خریدند یعنی 59 درصد گرانتر از سال قبل. حتی حالا هم که نفت ارزان شده متوسط قیمت نفت در سال جاری به 69 دلار رسیده که نسبت به متوسط قیمت در سال 2017 رشد 27 درصدی داشته است.

بنابراین دولت فرانسه که طی سال های اخیر در سیاست های ضد ایرانی خود چیزی کمتر از آمریکا نداشته و چه در جریان مذاکرات هسته ای و چه پس از مذاکرات در موضوع رفع تحریم ها و اکنون در بحث بازگشت تحریم ها در کنار آمریکا بوده است چوب این سیاست ها را در خیابان های پاریس و شهرهای دیگر می خورد. از دو ماه گذشته خودروسازان فرانسوی ارسال قطعات به ایران را متوقف کرده اند و کارگرانی که باید در کارخانه ها مشغول ساخت قطعات خودرو برای ارسال به ایران باشند هم اکنون مشغول درگیری با نیروهای امنیتی در خیابان های فرانسه هستند و این داستان سرسپردگی یک دولت است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید