جزئیات تدوین پیش‌نویس دستورالعمل احراز صلاحیت مدیران بانک‌ها+متن نامه

کدخبر: ۲۵۵۳۵۸
​اقتصادنیوز: اداره مطالعات و مقررات بانکی در ابلاغیه‌ای به مدیران عامل بانک‌های دولتی، غیردولتی و موسسات اعتباری غیربانکی بر لزوم تایید صلاحیت مدیران بانکی توسط بانک مرکزی تاکید کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایبِنا، در این ابلاغیه آمده جهت اطلاع مدیران عامل محترم بانک های دولتی، غیر دولتی، شرکت دولتی پست بانک، موسسات اعتباری غیر بانکی و بانک مشترک ایران - ونزوئلا آمده است: احتراما همانگونه که مستحضرند بند (ت) ماده ۲۱ قانون احکام دایمی برنامه های توسعه کشور مصوب سال ۱۳۹۵ مجلس شورای اسلامی با عبارت انتخاب مدیر عامل و هیات مدیره بانک ها موسسات مالی و اعتباری از صدور تایید زمینه های مالی، بانکی و بازرگانی و دانشنامه کارشناسی مرتبط باشند. نحوه احراز شرایط اعتراض و رسیدگی به آن با پیشنهاد مشترک بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور اقتصادی و دارایی و تصویب شورای پول و اعتبار تعیین می شود. ضمن تصریح دوباره بر لزوم تایید صلاحیت مدیران بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بر اساس شرایطی که برخی از آنها در قانون مزبور ذکر شده، تدوین ضوابط و مقررات مربوطه را بر عهده بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی قرار داده تا متعاقبا و با تصویب شورای پول و اعتبار، به شبکه بانکی کشور ابلاغ گردد. بر اساس، بانک مرکزی با همکاری وزارتخانه یاد شده، اقدام به تهیه پیش نویس دستوالعملی در همین خصوص نموده که در آتیه نزدیک، برای سیر تشریفات موصوف، الحاق تبصره ای به حکم مربوط به شرایط سنی داوطلبان عضویت در هیات مدیره و تصدی سمت مدیر عاملی بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی بوده است.

با عنایت به فوریت این امر و نیز امعان به امکان تطویل تصویب دستوالعمل یاد شده مقرر شد تا زمان نهایی شدن ضوابط اصلی در این دستوالعمل فعلی نحوه احراز و سلب صلاحیت حرفه ای مدیران موسسات اعتباری، مطابق با پیش نویس مورد بحث اصلاح گردد. در همین رابطه، مراتب در چهاردهمین جلسه مورخ ۱۳۹۷.۸.۶ کمسیون مقررات و نظارت موسسات اعتباری بانک مرکزی مطرح شد و مقرر گردید تبصره ای ماده (۴) دستورالعمل فعلی به شرح ذیل اضافه گردد:

تبصره - در مواردی که داوطلبان تصدی سمت مدیریتی فاقد شرط سنی مقرر در بند ۴-۱۵ باشند امکان بررسی صلاحیت حرفه ای آنها در کمسیون، با مجوز قبلی رییس کل بانک مرکزی امکان پذیر می باشد.

در خاتمه، ضمن ارسال نسخه ای اصلاحی دستورالعمل نحوه احراز و سلب صلاحیت حرفه ای مدیران موسسات اعتباری، خواهشمند است مراتب به اطلاع ارکان ذیربط آن بانک یا موسسات اعتباری برسد.

این تصویب نامه به امضای آقایان حمیدرضا غنی آبادی و محمد خدایاری رسید.

بانک مرکزی نامه

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید