کلانتری خبر داد

ایران صدرنشین فرسایش آب و خاک دنیا

کدخبر: ۲۵۵۴۵۷
اقتصادنیوز:معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برخی چالش های زیست محیطی در کشور را نگران کننده توصیف کرد و گفت هم اینک بالاترین میزان هدررفت منابع آب فسیلی و تجدید شونده و همچنین فرسایش خاک و مواد ژنتیکی در دنیا حتی در بین کشورهای آفریقایی مربوط به ایران است.

به گزارش اقتصادنیوزبه نقل از ایرنا، عیسی کلانتری شامگاه یکشنبه در نشست شورای اداری کهگیلویه و بویراحمد بدون اشاره به میزان فرسایش خاک در ایران ،اظهار داشت: در حالی که میزان تولید منابع آب تجدید شونده در کشور سالانه حدود 75 میلیارد متر مکعب برآورد می شود اما میزان مصرف بیش از 95 میلیارد متر مکعب است.

وی گفت: در حالی که میانگین مصرف سالانه آب باید کمتر از 40 درصد باشد اما این رقم از 125درصد فراتر می رود.

کلانتری تاکید کرد که بسیاری از خسارت های زیست محیطی ناشی از رفتارهای غلط و برنامه ریزی ناصحیح دست اندرکاران نظام اجرایی و قانونگذاری کشور بوده است.

وی گفت: هم اینک بر اساس برنامه ششم توسعه ،دولت متعهد به تامین حدود 36 میلیارد مترمکعب آب اضافی و جدید برای تولیدات بخش کشاورزی است اما این مهم با توجه به شرایط موجود و کمبود منابع آبی قابلیت اجرایی ندارد.

کلانتری به پدیده خشکیدگی بیش از 35درصد درختان و جنگل های بلوط حوزه زاگرس اشاره کرد و گفت: بروز این چالش زیست محیطی ناشی از رفتارهای غلط در 40 سال گذشته است.

وی تصریح کرد که نسل امروز به هیچ وجه حافظان خوبی برای نسل آینده نبوده و همه چیز را برای خود خواسته است.

** 80درصد صنایع تولیدی کشور مبنای زیست محیطی ندارند

کلانتری در بخش دیگری از سخنان و در عین حال گلایه های زیست محیطی اش به موضوع توسعه پایدار به عنوای راهبرد اساسی دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: محیط زیست ظرف 40 سال گذشته قربانی بسیاری از خواسته های نابجا شده است.

وی افزود: بیش از 80 درصد از کارخانه ها و صنایع تولیدی در کشور بر مبنای مسائل زیست محیطی ایجاد نشده و حتی موقعیت یابی و ساخت بسیاری از این کارخانه ها از ابتدا اشتباه بوده است.

کلانتری گفت: آن زمان که صنایع آب بر و با هزینه و مصرف بالای آب باید در کنار سواحل شمالی و جنوبی کشور جانمایی و ایجاد می شدند محیط زیست و سایر دستگاه های نظارتی مانع نشدند و این صنایع در مسیر نادرست در مراکز و مناطق کویری کشور همچون اصفهان و اراک ساخته شدند.

کلانتری با بیان اینکه امروزه مشکلات زیست محیطی و آلودگی در اصفهان کمتر از تهران نیست، گفت: بر اساس برآوردها هر کارخانه با تولید یک میلیون تنی فولاد اسفنجی در کشور حداقل 15 میلیون متر مکعب در سال (15لیتر در ثانیه) آب نیاز دارد.

وی ابراز داشت: این در حالی است که بیش از 90درصد کارخانه ها و صنایع تولیدی در دنیا در فاصله حدود 30 کیلومتری از سواحل دریاها قرار دارند.

وی تصریح کرد: حتی به طور میانگین عامل 20درصد آلودگی های سالانه در تهران و کرج ناشی از نیروگاه شهید رجایی در غرب تهران است.

کلانتری گفت که یکی از چالش ها و مشکلات اساسی در اقتصاد ایران و کاهش محسوس سرانه تولید ناخالص در کشور وجود همین کارخانه های بدون کارایی و توجیه اقتصادی در کشور است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت که برخی رانت های نفتی ، یارانه ای و نفوذ برخی افراد و فشارها در ایجاد این نوع کارخانه های بدون توجیه اقتصادی در کشور نقش داشته اند.

وی ابراز داشت: بر اساس چشم انداز 20ساله کشور میزان تولید ناخالص داخلی در کشور باید 17هزار دلار باشد که هم اینک این رقم کمتر از پنج هزار دلار است.

** مسمومیت با ازون در تیرماه امسال در تهران

کلانتری همچنین به سایر مولفه ها و شاخص های آلودگی در منابع زیست محیطی در کشور اشاره کرد و گفت: یکی از چالش های اساسی در این زمینه وجود خودروهای دیزلی در کلان شهرهاست.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: در تیرماه امسال بیش از هفت روز مسمومیت با ازون در تهران و برخی کلان شهرها گزارش شد.

بیش از 100هزار خودرو دیزلی در شهر تهران شماره گذاری شده که با توجه به مصوبه سال 1390 هیات وزیران، تردد خودروهای دیزلی فرسوده در کلانشهرها از جمله تهران ممنوع است.

کلانتری گفت: برخی از این خودروها فرسوده و از رده خارج شده اند که همچنان به دلیل برخی مشکلات و تحریم ها مجبور به تردد در خیایان های تهران و برخی کلان شهرها هستند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: البته دولت درخواست 70هزار خودرو جدید با استانداردهای روز دنیا کرده که تاکنون به دلیل وجود تحریم ها این مهم محقق نشده است.

وی ابراز داشت: بیش از 67درصد آلودگی های زیست محیطی در تهران در فصل زمستان ناشی از تردد همین خودروهای دیزلی با استانداردهای یورو دو، سه و چهار و تنها 2درصد مربوط به خودروهای بنزین سوز است.

ازون از آلاینده های ثانویه هواست یعنی گاز ازون بطور مستقیم از منابع متحرک یا ساکن مانند خودروها و صنایع منتشر نمی شود بلکه با واکنش برخی گازها مانند اکسیدهای نیتروژن،ترکیبات آلی و هیدروکربن ها ایجاد می شود و میزان غلظت این آلاینده با شدت گرفتن نور خورشید در ماه های گرم سال افزایش می یابد.

در نشست امروز شورای اداری کهگیلویه وبویراحمد همچنین 2 راهدار مهربان و مسئولیت پذیر این استان که در اقدامی تحسین برانگیز یک قلاده گرک در بند ظرف پلاستیکی را نجات داده بودند با حضور عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور تجلیل شدند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید