بانک جهانی علمکرد اقتصادی کدام دولت ایران را شبیه به معجزه دانست؟

کدخبر: ۲۵۵۵۷۰
اقتصادنیوز: حسن عابدی‌جعفری وزیر بازرگانی دولت میرحسین موسوی نوع عملکرد نخست وزیر و کابینه در دوره جنگ را تشریح کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا او تاکید کرد:با شیوه علمکرد ودلت ومیرحسین موسوی زمینه‌های بروز فساد از بین می‌رفت و اجازه نمی‌داد فساد ایجاد شود. این مورد می‌توانست برعکس هم باشد. همان گونه که در جنگ‌های گذشته مثل جنگ جهانی دوم در خود ایران فساد و قحطی به اوج می‌رسید اما هیچ کدام از آن وقایع جنگ‌های گذشته در دوران دهه ۶۰ به وقوع نپیوست. یک جمله‌ای در گزارش بانک جهانی در پایان دوره دهه ۶۰ در خصوص ایران نوشته شده بود و آن این بود که این اقتصاد با مولفه‌هایی که تجزیه و تحلیل شد باید حتما ورشکسته می‌شد اما سرپا ماندن و ادامه به این شکل چیزی شبیه معجزه است و عین واژه «معجزه» را  در آنجا قید کرده بود. بنابراین واقعا اداره آن دوران به لحاظ تحلیلی از دید دیگران نیز به عنوان معجزه تلقی می‌شد چرا که زمینه‌های وقوع فساد کور شده بود.

عابدی جعفری گفت: در این دوران همچنین مردم احساس می‌کردند عدالت برقرار است. یعنی وقتی امکاناتی برای توزیع نداشتیم، همان امکانات نداشته عادلانه توزیع می‌شد. برای مثال بنده که مسئول بازرگانی بودم و به اصطلاح امروز سر دیگ نشسته بودم و ارز و امکانات از زیر دست و امضای من می‌گذشت؛ با هرکس دیگری در جامعه یکسان بودیم و در یک صف می‌ایستادیم و از کوپن استفاده می‌کردیم و بهره ما بهره مساوی بود. همین امر هم باعث می‌شد مردم با آرامش شرایط تنگنا را می‌پذیرفتند.

وی افزود: این در حالی است که مردم مرتب فرزندانشان شهید و جانباز می‌شدند و قاعدتا باید شورش‌های اجتماعی پدید می‌آمد اما به هیچ وجه اینطور نبود و کسی اگر یک فرزندش را از دست داده بود، فضا طوری آرام بخش بود که احساس می‌کرد فرزند دوم خود را هم باید به جبهه اعزام کند. حضور حضرت امام و نفس‌های ایشان هم بسیار فضای فرهنگی و روحی جامعه را تلطیف کرده بود یعنی ما خیلی نیاز نداشتیم به مردم بگوییم چه چیزی خوب است آن زمینه‌ها توسط ایشان فراهم شده بود و تنها کافی بود ما به عنوان مسئول، وظایف خود را به درستی انجام دهیم.  

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید