تاثیر قیمت ارز بر تولید خودرو به سود خودرو سازان است یا مشتریان؟

کدخبر: ۲۵۶۰۲۶
اقتصادنیوز: با وجود اینکه افزایش نرخ ارز هزینه تولید را برای خودروساز افزایش می دهد ، اما در عوض می‌تواند سود دهی قابل توجهی نیز برای این صنعت دربرداشته باشد.
تاثیر قیمت ارز بر تولید خودرو به سود خودرو سازان است یا مشتریان؟

به گزارش اقتصادنیوز؛ از دو ماه پیش سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان جایگزین شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو شده اما هنوز فرمول ثابتی از ساز و کار تعیین قیمت را اعلام نکرده اند در حال حاضر حواشی ها و این بین آنچه از حواشی و اظهارهای دست‌اندرکاران صنعت خودرو خبر از آن می دهد که نرخ ارز تعیین‌کننده اصلی قیمت‌هاست و این نرخ تاثیر قابل‌توجهی در قیمت‌گذاری خودرو دارد.

این روزها نرخ ارز در بازار از تب وتاب چند ماه گذشته خود فاصله گرفته و دیگر همانند تابستان نوسانات زیادی ندارد؛ اما سوالی که در این بین مطرح می شود این است که وابستگی خودروها به‌خصوص محصولات پرتیراژ به نرخ ارز به چه میزان است؟

مردم نیز انتظار دارند با روند نزولی که نرخ ارز در آن قرار دارد قیمت بسیاری از کالاهای مصرفی نیز کاهش یابد بنابراین افزایش قیمت خودرو می تواند برای مسوولان صنعتی کشور کمی سخت و دردسرساز شود. آنچه مشخص است برخی از صنایع وابستگی بالایی به مواد اولیه خارجی دارند و از این رو با افزایش نرخ ارز میزان افزایش هزینه‌های عملیاتی آنها بیش از سایرین است. در این بین تولید وسایل حمل‌و‌نقل نیز در این دسته قرار می‌گیرد.

طبق بررسی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی علاوه بر محصولاتی که در مواد اولیه وابستگی ارزی دارند در مقابل صنایعی نیز هستند که میزان وابستگی آنها به تجهیزات وارداتی کمتر از سایر صنایع است و از این رو آنها با افزایش نرخ ارز کمتر از سایر صنایع افزایش می‌یابد که تولید وسایل نقلیه موتوری و تریلر و نیم تریلرو تولید سایر وسایل حمل‌و‌نقل در این دسته می‌گنجد.

این مرکز پژوهش‌ همچنین در بررسی خود تاکید دارد که مدل‌سازی‌های اقتصادسنجی نشان می‌دهد به ترتیب صنایع «تولید سایر وسایل حمل‌و‌نقل» و «تولید وسایل نقلیه موتوری و تریلر و نیم تریلر»، به ازای یک درصد افزایش نرخ ارز بیشترین افزایش قیمت را در محصولات خواهند داشت. به این ترتیب با توجه به گزارش این مرکز این طور می‌توان استنباط کرد که قیمت خودرو تاثیرپذیری زیادی از نرخ ارز دارد، حال آنکه این تاثیرپذیری در وجوهی نیز به سود خودروساز است.

در این زمینه موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در گزارش خود تاکید کرده که تولید وسایل حمل‌ونقل و تولید وسایل نقلیه موتوری و تریلر و نیم‌تریلر با افزایش سود (ناشی از افزایش صادرات، قیمت محصولات مشابه خارجی و حمایت‌های تعرفه‌ای) مواجه خواهند شد. به این ترتیب افزایش نرخ ارز اگر چه هزینه تولید را برای خودروساز صعودی می‌کند، اما در عوض می‌تواند سودی نیز برای این صنعت دربرداشته باشد.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید