طهماسب مظاهری استقلال نظام بانکی را توصیف کرد

قدرت نه‌گفتن رئیس کل بانک مرکزی به رئیس جمهور

کدخبر: ۲۵۶۱۸۴
طهماسب مظاهری اولین گام اصلاح نظام بانکی را تقویت استقلال بانک مرکزی و وجود رئیسی دانست که قدرت نه گفتن به رئیس جمهور را داشته باشد.
قدرت نه‌گفتن رئیس کل بانک مرکزی به رئیس جمهور

به گزارش اقتصادنیوز، طهماسب مظاهری در مصاحبه‌ای با تجارت فردا در مورد اصلاح نظام بانکی گفت: اولین گام باید استقلال بانک مرکزی باشد. برای اصلاح نظام بانکی چاره‌ای جز این نداریم که هم رئیس‌کل بانک مرکزی و هم شورای عالی پول و اعتبار از استقلال کامل برخوردار باشند. معنی استقلال این است که رئیس‌کل بانک مرکزی در مقابل درخواست‌های دولت به عنوان مشتری که به بانک مراجعه می‌کند همان رفتاری را کند که با هر مشتری دیگری انجام می‌دهد و نباید تفاوتی قائل شود. اگر بانک مرکزی به درخواست‌های رئیس‌جمهور و دولت مانند کسی که رئیس آن هست گوش کند دیگر استقلال بانک مرکزی معنی ندارد. باید رئیس‌کل بانک مرکزی از قدرت نه گفتن به رئیس‌جمهور و دولت برخوردار باشد. از طرفی باید یک شورای پول و اعتبار کاملاً کارشناسی، تخصصی و با استقلال رای داشته باشیم. اعضای شورای پول و اعتبار باید تمام‌ وقت خود را برای مسوولیتی که در این شورا دارند، صرف کنند. یعنی تنها عضو شورای پول و اعتبار باشند نه اینکه مناصب دیگری مانند مسوولیت وزارتخانه یا رئیس پارلمان بخش خصوصی را برعهده داشته باشند آن‌وقت هر دو هفته یک‌بار به شورای پول و اعتبار بیایند و در دو ساعت بخواهند در مورد مسائل مهم و حساس نظام بانکی تصمیم‌گیری کنند.

مظاهری ادامه داد: دومین گام؛ اصلاح ترازنامه‌های بانکی است. متاسفانه در بانک‌های ما، میزان پرداخت سود به سپرده‌گذاران بیشتر از دریافت سود تسهیلات است. یعنی بانک‌ها بیش از درآمدشان هزینه می‌کنند و این مساله به طور سیستماتیک زیان در ترازنامه‌هایشان انباشت می‌کند. تداوم زیاندهی در ترازنامه بانک‌ها باعث خواهد شد روزی برسد که آنها زمین‌گیر شوند.

رئیس سابق بانک مرکزی افزود: متاسفانه شاهدیم بانک‌ها برای اینکه این مشکل را حل کنند تفاوت بین سود دریافتی از مشتری و پرداخت سود به سپرده‌گذاران را یا از محل سپرده‌های مردم می‌دهند که کار بسیار غلط و خطرناکی است یا از بانک مرکزی اضافه برداشت می‌کنند. اگر نگاهی به آمار اضافه برداشت‌های بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی از بانک مرکزی در سه سال اخیر بیندارید، متوجه خواهید شد که چقدر حجم اضافه برداشت بانک‌ها رشد کرده است. در نتیجه در حال حاضر شاهدیم از طریق این کانال پایه پولی و نقدینگی با رشد بسیار بالایی مواجه شده است.

از نظر مظاهری سومین گام؛ تقویت نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها است. بانک مرکزی باید از ابزارهای مدرن در جهت تقویت چتر نظارتی خود بر بانک‌ها بهره بگیرد. خوشبختانه نیروی کارشناسی و فنی لازم را در بانک مرکزی داریم و اکنون هم عزم و اراده هم در داخل بانک مرکزی و هم در داخل نظام و حکومت به وجود آمده است.

او ادامه داد: با توجه به اختیاراتی که سران قوا به بانک مرکزی برای اعمال نظارت بیشتر بر بانک‌ها داده و حتی اجازه عزل و نصب مدیران بانکی هم در این راستا قرار دارد. البته این اختیار را بانک مرکزی قبلاً داشته است اما در عمل سلب شده بود و در جلسه هماهنگی سران سه قوا این اختیار برای بانک مرکزی احیا شد. این اقدام بسیار ارزشمند است و امیدواریم بانک مرکزی به خوبی از این ابزار در جهت نظارت مقتدرانه بر بانک‌ها استفاده کند.

مظاهری گفت: در اینجا باید به این نکته تاکید کنم که مجری، سیاستگذار و مدیریت سیاست‌های ارزی برعهده بانک مرکزی بوده، هست و خواهد بود. به‌رغم اینکه در قانون این مساله پیش‌بینی‌شده بود متاسفانه شاهد بودیم در عمل اختیار سیاست‌های ارزی از بانک مرکزی گرفته شد و دولت یا دستگاه‌های دولتی در سیاستگذاری ارزی اعمال نظر و دخالت کردند، نتیجه هم مشاهده کردیم خوشبختانه با هماهنگی سران سه قوا دوباره اختیارات لازم به بانک مرکزی داده شد و با این تفویض اختیار به بانک مرکزی بدون دخالت دستگاه‌ها در دو سه ماه اخیر قدم‌های منطقی برداشته شد و آرامش بر بازار حاکم شد. به عبارت دیگر؛ تصمیم‌گیری دولت درباره سیاست‌های ارزی در فروردین‌ماه امسال با ابلاغ دلار 4200تومانی جلوه آشکار دخالت دولت در بازار ارز بود که اثری جز تشدید تلاطمات بازار ارز و برهم زدن ثبات اقتصاد کشور را به دنبال نداشت. اما با تفویض اختیارات از سوی سران قوا به بانک مرکزی و کارهایی که با همت آقای همتی در دو ماه اخیر صورت گرفت سیاست‌های ارزی اثرگذاری داشت و بازار ارز از تلاطمات شدید فاصله گرفت و آرامش حاکم شد. امیدواریم این روند تداوم یابد و دولت و دستگاه‌های دولتی دیگر در سیاست‌های ارزی دخالت نکنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید