ایران ششمین تامین کننده بزرگ نفت هند شد

کدخبر: ۲۵۶۳۲۶
اقتصادنیوز: صادرات نفت ایران در ماه گذشته میلادی به هند با رسیدن به ۲۷۶ هزار بشکه در روز، عنوان ششمین تامین کننده بزرگ نفت هند را به ایران اختصاص داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایبِنا رویترز نوشت، اطلاعات ردیابی کشتی‌ها نشان می‌دهد که صادرات نفت ایران به هند در ماه گذشته میلادی یعنی نوامبر به ۲۷۶ هزار بشکه در روز رسید که ایران به به عنوان ششمین تامین کننده بزرگ نفت هند تبدیل کرد.

البته در ماه قبل از آن ایران به عنوان چهارمین تامین کننده بزرگ نفت هند بود. نسبت صادرات نفت ایران به هند در ماه نوامبر در مقایسه با قبل از آن یعنی اکتبر تقریبا ۴۱ درصد کاهش نشان می دهد و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در حدود ۴ درصد روند نزولی به خود گرفته است. بر اساس معافیت اعطا شده واشنگتن به دهلی نو، خرید نفتی هند از ایران به ۱.۲۵ میلیون تن در هر ماه یا تقریبا ۳۰۰ هزار بشکه در روز محدود می‌شود.

یک منبع آگاه اعلام کرد که ایران کشتی‌هایی برای صادرات بموقع نفت ندارد و برخی از بارگیری های ماه نوامبر در ماه دسامبر وارد هند خواهند شد. باوجود اینکه هند از دولت آمریکا معافیت دریافت کرده، کشتی‌های محلی و بین المللی محموله های نفتی ایران را به این کشور حمل نمی‌کنند و هند متکی به کشتی‌های ایرانی برای ارسال نفت است.

بر پایه این گزارش، پالایشگاه های هندی بین ماه آوریل تا نوامبر با تقریبا ۳۲ درصد افزایش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تقریبا روزانه ۵۶۳ هزار بشکه نفت از ایران وارد کردند. منابع دولتی به رویترز اعلام کردند که واردات نفت هند از ایران در سال جاری مالی این کشور بیش از ۴۵۲ هزار بشکه در روز یا ۲۲.۶ میلیون تن خواهد بود. بین ماه ژانویه تا نوامبر سال جاری میلادی هم واردات نفت هند از ایران با ۱۸.۴ درصد رشد به ۵۵۲ هزار بشکه نفت در روز رسید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید