چرا نرخ تورم بانک مرکزی با مرکز آمار متفاوت است؟

کدخبر: ۲۵۸۲۰۰
اقتصاد نیوز: رییس مرکز آمار ایران درباره علت اختلاف آماری این مرکز با بانک مرکزی، بیان داشت: بانک مرکزی نرخ تورم را در مناطق شهری و بزرگ پایش می‌کند، ولی مرکز آمار معدل کل کشور را در نظر می‌گیرد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایبِنا؛ امیدعلی پارسا درباره اختلاف آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، گفت: بانک مرکزی سال‌ها قبل از تولد مرکز آمار ایران، رسالت تولید آمار را انجام داده و آمارهای خوبی را همچنان تولید می‌کند؛ اختلاف میان آمار بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، صرفا دو عدد در بحث آمارهای رشد اقتصادی و تورم است؛ اعتقاد دارم بانک مرکزی هزاران آمار در زمینه پولی و ارزی منتشر می‌کند که هیچ نهادی نمی‌تواند در آنها ادعا و بحثی داشته باشد و آمارهایی مفید هستند.

وی ادامه داد: در همه دنیا ظرف ۵۰ سال گذشته وظیفه جمع آوری و انتشار آمار تورم و رشد اقتصادی از بانک‌های مرکزی جدا شده و به مراکز آماری محول شده که انتظار داریم این اتفاق باید در کشور ما نیز رخ بدهد و مراکز آمار مسئول انتشار این دسته از آمار باشد.

رییس مرکز آمار ایران افزود: به استناد ماده ۱۰ قانون احکام دائمی، مرکز آمار مرجع آمار رسمی کشور است که این قانون به منظور رفع موازی کاری تصویب شده و در تبصره این قانون اجازه موازی کاری به همه دستگاه‌ها از جمله بانک مرکزی داده شده، اما اعتقاد داریم ایران نیز مانند سایر کشورها باید یک آمار از تورم، بیکاری و رشد اقتصادی داشته باشد و مرکز آمار ایران باید این آمار را به عنوان نهاد واحد منتشر کند.

پارسا با بیان اینکه باید آمار تورم و رشد اقتصادی را مرکز آمار ایران اندازه گیری و منتشر کند، خاطر نشان کرد: بانک مرکزی مسئولیت‌هایی زیادی دارد و نباید در آمارها موفقیت خود را اندازه‌گیری کند؛ در واقع بانک مرکزی از سویی برای تورم و رشد اقتصادی کشور هدف گذاری می‌کند اما بعد تورم و رشد اقتصادی را اندازه‌گیری و منتشر می‌کند.

وی با اشاره به دلیل تفاوت اعداد آمار بانک مرکزی با مرکز آمار ایران اظهار داشت: بانک مرکزی تورم را در مناطق شهری و مناطق بزرگ پایش و ارزیابی می‌کند اما مرکز آمار ایران معدل کل کشور را در نظر می‌گیرد و همین مسئله باعث می‌شود دو عدد متفاوت وجود داشته باشد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید