​پورابراهیمی خبر داد

ماموریت سه دستگاه برای تامین ۱.۲ میلیارد دلار ارز نیمایی

کدخبر: ۲۵۸۳۰۴
اقتصادنیوز: رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: صندوق توسعه ملی، بانک مرکزی و سازمان برنامه مکلف شدند تا ۱۰ روز آینده سقف تسهیلات پرداختی بر اساس نرخ سامانه نیما را تا ۱.۲ میلیارد دلار عملیاتی کنند.
ماموریت سه دستگاه برای تامین ۱.۲ میلیارد دلار ارز نیمایی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایبِنا، محمدرضا پورابراهیمی در تشریح نشست امروز کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون امروز نشست مشترکی با روسای سازمان های حمایتی اعم از کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و همچنین روسای بانک های کشور و مسئولان ارشد سازمان برنامه و بودجه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی به منظور بررسی آخرین وضعیت جذب اعتبارات ۱.۵ میلیارد دلار منابع صندوق توسعه ملی در حوزه اشتغال روستایی برگزار کرد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این جلسه سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندوق توسعه ملی گزارشی درباره میزان جذب اعتبارات ارائه دادند، افزود: مدیران عامل بانک های کشور نیز به تفکیک بانک های خود گزارش مربوط به نحوه جذب این منابع و پرداختی های خود را اعلام کردند که براساس این گزارش ها حدود ۷۵۰ میلیون دلار از این منابع تا هفته گذشته اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون در راستای تحقق منابع صندوق برای اشتغال روستایی چند مصوبه داشت، ادامه داد: نخستین مصوبه اینکه تا ۱۰ روز آینده سهم تخصیص منابع ارزی به ۱.۲ میلیارد دلار افزایش و قسط سوم در نظر گرفته شود که منابع ریالی براساس نرخ تسعیر جدید توسط بانک مرکزی اعلام می شود و بر این اساس این رقم افزایش می یابد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نرخ تسعیر ارز در گذشته حدود ۴ هزار تومان بوده و هم اکنون براساس نرخ سامانه نیما به حدود ۹ هزار تومان رسیده، اظهارداشت: با توجه به اینکه تا به امروز میزان پوشش افراد تحت پوشش سازمان های حمایتی بیش از ۴ درصد نبوده، مقرر شد تقریباً از ۳۷۰۰ میلیارد تومان منابع حمایتی که برای این بخش دیده شده معادل ۷۰ درصد تا یک ماه آینده جذب شده و بتواند کمبود گذشته را جبران کند.

وی با اشاره به اینکه تقریباً ۱۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از این منابع تا ۱۰ روز آینده جذب می شود، افزود: این رقم ۱۶۰۰ میلیارد تومان از رقم قبلی با نرخ تسعیر گذشته بالاتر بوده اما از عدد قبلی ۱۸ هزار میلیارد تومان کمتر است.

پورابراهیمی با بیان اینکه تا ۱۰ روز آینده منابع سال جاری برای استفاده از وام روستایی به ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان پرداختی افزایش می یابد، ادامه داد: این موضوع تحول خوبی است که با اولویت ایجاد اشتغال برای مددجویان تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی، رزمندگان معسر و سازمان های حمایتی دیگر که برای انجام اشتغال تعریف شده، کمک می کند و سازمان های حمایتی ضمانت این وام ها را انجام می دهند.

وی ادامه داد: گزارش بانک ها حاکی از این است که تمام تسهیلاتی که با سازمان های حمایتی برای بحث اشتغال ارائه می شود، حداکثر دو درصد سود دارد و این موضوع با بازگشت منابع کمک می کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه با توجه به تغییرات نرخ ارز و اثر تورمی روی تحرک پروژه های اشتغالی مقرر شد که درصدی از مابه التفاوت تسعیر ارز برای تکمیل طرح هایی که در گذشته عدد آنها پایین بوده اختصاص یابد، تاکید کرد: این دومین جلسه کمیسیون اقتصادی برای بررسی تخصیص منابع ۱.۵ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای اشتغال است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه صندوق توسعه ملی، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه مکلف شدند تا ۱۰ روز آینده سقف تسهیلات پرداختی بر اساس نرخ سامانه نیما را تا ۱.۲ میلیارد دلار عملیاتی کنند که مبلغ ریالی آن ۱۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است، تصریح کرد: بیش از ۶ هزار میلیارد تومان منابع جدید برای اشتغالزایی روستاییان به کار گرفته می شود که اولویت با سازمان های حمایتی است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید