شرط نمایندگان برای منتفی کردن استیضاح حجتی

کدخبر: ۲۵۸۳۴۰
اقتصادنیوز: شرط نمایندگان برای منتفی کردن استیضاح حجتی/ هنوز زمان استیضاح وزیر کشاورزی قطعی نیستعلی اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیأت رئیسه مجلس در صحن علنی چهارشنبه گذشته، اعلام وصول استیضاح حجتی، وزیر جهاد کشاورزی را قرائت کرد. کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مطابق 221 آیین نامه داخلی مجلس، پس از بررسی‌های لازم، گزارش استیضاح حجتی را با 44 امضا تقدیم هیأت رئیسه مجلس کرد؛ بنابراین، وزیر جهاد کشاورزی طی ده روز موظف است در مجلس حضور یافته و توضیحات خود را بدهد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از «تابناک»؛ خرید تضمینی گندم، مهم ترین محور این استیضاح است. نمایندگان اعتقاد دارند که نرخ تعیین شده برای خرید تضمینی گندم ـ که از سوی وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده ـ عادلانه نیست و کشاورزان از این جریان آسیب های بسیاری خواهند دید.

با این حال، برخی خبرهای رسیده از درون کمیسیون نشان می دهد، نمایندگان استیضاح شده در مواضع خود نرم تر شده اند و حتی زمزمه منتفی شدن استیضاح نیز به گوش می رسد. گویا استیضاح کننده ها چند شرط گذاشته اند که اگر وزیر آن را عملی کند، امضای خود را پس خواهند گرفت و در این صورت استیضاح منتفی خواهد شد.

بهروز نعمتی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: طبق قانون، وزیر جهاد ده روز فرصت دارد تا در مجلس شورای اسلامی حاضر شود و به نمایندگان پاسخگو باشد، اما تا کنون از طرف دولت هیچ کس زمان حضور وی را به مجلس اطلاع نداده است.

این نماینده مجلس گفت: باید خود وزیر وقتش را مشخص کند، ولی هنوز خبری از زمان استیضاح به ما نرسیده است. اینکه گفته می شود استیضاح روز چهارشنبه خواهد بود یا نه هنوز مشخص نیست.

این نماینده مجلس در پاسخ به این که آیا امکان منتفی شدن این استیضاح وجود دارد یا نه، گفت: وزیر فرصتی خواسته تا اطلاعات جدید به نمایندگان بدهد. اگر در این چند روز این اطلاعات به دست نمایندگان برسد و بررسی شود، مشخص می شود که استیضاح صورت خواهد گرفت یا نه. نمی شود این را که وزیر جهاد استیضاح می شود یا نه، از الان گفت، بلکه باید دید وزیر چه مدارکی برای نمایندگان خواهد آورد. به هر حال، استیضاح کننده ها هر کدام نظریاتی دارند و برخی از آنها نیز موارد و مدارکی از وی خواسته اند و به وزیر هم گفته اند.

این نماینده در پاسخ به این که اگر این مدارک از سوی وزیر به استیضاح کننده ها داده شود استیضاح منتفی خواهد شد، گفت: باید دید مدارک تا چه حد کامل هستند؛ اما اگر بخواهند استیضاح کننده ها از استیضاح انصراف دهند، باید همه استیضاح کنندگان امضای خود را پس بگیرند.

این نماینده مجلس در ادامه درباره دلایل این استیضاح نیز گفت: این استیضاح اصلا سیاسی و جناحی نیست و تنها دلیل عمده آن نیز خرید تضمینی گندم است که بسیاری از نمایندگان از نحوه عملکرد وزارت خانه و قیمتی که برای خرید گندم در نظر گرفته اند ناراضی هستند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید