چرا با وجود کاهش نرخ ارز کالا ارزان نشد؟

کدخبر: ۲۵۸۴۸۲
اقتصادنیوز: شرایط عجیبی در روند اقتصاد کنونی کشور حاکم است و شاهد این هستیم که با وجود کاهش تقریبی نرخ ارز و تقویت پول ملی به نسبت چند ماه گذشته، نه تنها قیمت کالا پایین نیامده بلکه شاهد افزایش قیمت این محصولات در بازار بوده ایم.
چرا با وجود کاهش نرخ ارز کالا ارزان نشد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری میزان، با نیم نگاهی بر تاریخ اقتصادی کشور شاهد بالا رفتن نرخ دلار در سالهای متمادی بودیم که افزایش نرخ دلار بعضا به چند برابر قیمت خود هم رسیده بود، همانند اتفاقی که چند ماه گذشته با آن مواجه شدیم.

در این میان فعالان اقتصادی به خصوص تولیدکنندگان و واردکنندگان بیشترین ضرر را متحمل می‌شدند دلیل آن هم این بود که آن‌ها ممکن بود با بالاترین نرخ کالایی را وارد یا تولید کنند و پس از آن که این کالا وارد بازار شد، نرخ ارز شروع به ریزش می‌کند.

به همین منظور مصرف کنندگان این سوال برایشان پیش می‌آید که چرا پس از کاهش نرخ ارز همچنان قیمت‌ها ثابت باقی مانده است و بعضا شاهد رشد قیمت‌ها نیز هستیم. حال در رابطه با همین مسئله کارشناسان مسائل اقتصادی نظرات متفاوتی دارند که شایع‌ترین آن‌ها مسائل نقدینگی، عدم نظارت دقیق و کافی مسئولان و فاصله زمانی وارد یا تولید کالا به بازار است.

در همین راستا سید مهدی صادق نماینده مجلس در دوره هشتم ریاست جمهوری در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان بیان کرد: در شرایطی که نرخ تثبیتی برای کالا‌ها وجود ندارد و ممکن است یک کالا با قیمت‌های متفاوت عرضه شود، باید در وحله‌ی اول سازمانی مستقل از دولت تشکیل شود تا با هدف نظارت و کنترل بر بازار، به قیمت گذاری محصولات بپردازد.

وی در رابطه با مشکلات تولید کنندگان درصورت مواجه شدن با کاهش تقریبی نرخ دلار توضیح داد: تولید کننده برای تولید کالای خود نیاز به وارد کردن مواد اولیه دارد حال تولید کننده مجبور است تا با نرخ روز دلار یا هر ارز دیگری، محصول مورد نیاز خود را وارد کند، تولید محصول از ابتدای تا انتها به طور میانگین شش ماه به طول می‌انجامد با این وجود پس از گذشت حدود شش ماه و تکمیل شدن کالا و ورود آن به بازار شاهد این خواهد بود که ارزش واقعی کالای تولید شده به نسبت قیمت دلار کاهش پیدا کرده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی خاطر نشان کرد: با وجود این تفاسیر امکان دارد که با وجود کاهش تقریبی نرخ دلار شاهد افزایش قیمت کالا‌های تولیدی در کشور تا چند ماه آینده باشیم.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید