در بودجه 98 اعتبارات عمرانی محیط زیست 80 درصد افزایش یافت

کدخبر: ۲۵۹۷۷۷
اقتصاد نیوز: سخنگوی بودجه گفت: در لایحه بودجه 98 بر احیای تالاب ها، دریاچه ها و تنوع زیست تاکید شده و اعتبارات عمرانی محیط زیست در قانون امسال یک میلیارد و 297 میلیون تومان بود که در لایحه پیشنهادی دولت 2 میلیارد و 344 میلیون تومان پیش بینی شده و در واقع 80 درصد رشد داشته است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا؛ «مژگان خانلو»: در لایحه بودجه سال آینده در بحث محیط زیست، 15 طرح پیش بینی شده که به طور عمده مربوط به طرح های احیای تالاب ها، دریاچه ها، تنوع زیست و حفاظت از پارک های ملی است. وی افزود: لایحه بودجه پیشنهادی دولت در بحث محیط زیست بر 2 جنبه حفظ گونه های زیستی، دریاچه ها، تالاب ها و بحث های آموزش، تحقیقات و پیام رسان های زیست محیطی در حوزه اعتبارات جاری و عمرانی توجه شده است. 

** اعتبارات هزینه ای سازمان محیط زیست 79 درصد رشد کرد 

سخنگوی بودجه اظهارداشت: در لایحه بودجه 98 توجه ویژهای به موضوع محیط‌ زیست شده و برای ارتقای وضعیت، بهبود معیشت و تضمین حفاظت، سلامت و همچنین تامین منابع لازم برای جبران خسارات و دیات ناشی از مسئولیت‌های اجرایی محیط بانان، اعتبارات هزینه‌ای سازمان محیط زیست نسبت به قانون امسال، 79 درصد افزایش یافته است. 

اعتبارات جاری پیشنهاد شده در لایحه بودجه 102 میلیارد تومان است در حالی که در قانون بودجه امسال 57 میلیارد تومان بود.

وی افزود: ارتقای پوشش حفاظتی مناطق تحت مدیریت و حمایت از محیط‌بانان به مبلغ 35 میلیارد تومان برنامه جدیدی است که در لایحه سال آینده پیش بینی شده است. 

** اعتبار 8 میلیارد تومانی برای حفاظت پارک ملی گلستان 

خانلو با بیان اینکه طرح‌های عمرانی محیط زیست در قالب سه فصل، پنج برنامه و 15 طرح پیش‌بینی شده‌اند، گفت: برای نمونه طرح «حفاظت پارک ملی گلستان» از طرح «تدوین و اجرای طرح های توجیهی ـ تفصیلی مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست» تفکیک شد. 

وی افزود: اعتبار ابلاغی برای حفاظت پارک ملی گلستان در بودجه امسال 600 میلیون تومان بود که در لایحه سال آینده با 80 درصد افزایش، هشت میلیارد تومان پیشنهاد داده شد. 

** پیش بینی10 میلیارد تومان اعتبار برای حفاظت دریاچه های استان فارس 

سخنگوی بودجه درخصوص دیگر جزئیات اعتبارات پیش بینی شده گفت: اعتبار مطالعه، حفاظت و احیای دریاچه ها استان فارس نیز در لایحه بودجه 98 رشد 142 درصدی داشته به گونه ای که میزان اعتبار آن در قانون بودجه امسال چهار میلیارد تومان است در حالیکه برای سال آینده اعتبار 10 میلیارد تومانی برای آن پیشنهاد شده است. 

** اعتبار حفاظت از تالاب هامون و انزلی افزایش یافت 

خانلو در ادامه به افزایش اعتبار طرح مطالعه، حفاظت و احیای تالاب اشاره کرد و گفت: در لایحه بودجه سال آینده برای حفاظت و احیای تالاب انزلی هفت میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده در حالی که در قانون بودجه امسال سه میلیارد و 700 میلیون تومان اعتبار تعیین شده است. 

وی افزود: اعتبار پیش بینی شده برای تالاب هامون نیز 142 درصد افزایش یافت. 

** 1020 میلیارد تومان اعتبار برای مالچ پاشی پیش بینی شد 

سخنگوی ستاد بودجه گفت: در تبصره یک لایحه بودجه 1398، شرکت ملی نفت مکلف است 17 درصد از منابع دریافتی خوراک مایع تحویلی به پتروشیمی ها و پالایشگاه ها که معادل یک هزار و 20 میلیارد تومان است، برای عملیات تثبیت شن های روان از طریق مالچ پاشی در اختیار سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری قرار دهد. 

وی افزود: این میزان در مقایسه با قانون امسال 160 درصد رشد داشته است. 

** رفع معضل پسماند با اعتبار یک هزار میلیارد ریال 

خانلو با اشاره به مشکل پسماندها در سطح کشور گفت: فعل معضل پسماند از دیگر موضوعات مورد توجه در بحث محیط زیست بود که در بند (ی) تبصره 6 لایحه بودجه 1398 مورد توجه قرار گرفت. 

وی افزود: برای کاهش اثرات مخرب پسماندهای عادی، سازمان امور مالیاتی کشور موظف است از محل فروش کالاهایی که مصرف آنها منجر به تولید پسماند مخرب محیط زیست می شود، عوارض تعیین شده توسط دولت را دریافت و در اختیار سازمان محیط زیست قرار دهد. 

سخنگوی بودجه ادامه داد: منابع وصولی از این محل یک هزار میلیارد تومان است که به حساب صندوق ملی محیط زیست واریز می شود و برای تاسیسات منطقه ای تبدیل پسماند به مواد و انرژی با اولویت مشارکت بخش خصوصی مصرف می شود. 

به گزارش ایرنا، لایحه بودجه سال آینده چهارم دی ماه توسط رییس جمهور با سقف 17 تریلیون و 32 هزار و 332 میلیارد و 270 میلیون ریال تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید