مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی کرد؛

میزان کسری بودجه احتمالی دولت در سال ۹۸

کدخبر: ۲۶۰۹۷۱
اقتصادنیوز: مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی میزان کسری بودجه احتمالی ناشی از تحریم‌ها و شرایط مبهم میزان صادرات نفت و گاز برای سال آینده را تخمین زد.
میزان کسری بودجه احتمالی دولت در سال ۹۸

به گزارش اقتصادنیوز؛ مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش بررسی لایحه بودجه سال ۹۸ با در نظر گرفتن اعداد و ارقام منتشر شده در لایحه بودجه ۹۸ و محقق شدن صد درصد منابع پیش بینی شده در این لایحه، کسری بودجه بدون نفت را محاسبه کرده است.

محاسبات نشان می‌دهد که با توجه به مفروضات در نظر گرفته شده، مجموع درآمدهای دولت ۷/ ۲۲۱ هزار میلیارد تومان خواهد بود در حالی که هزینه‌های دولت ۷/ ۴۰۷ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. البته اگر فرض کنیم که ۷/ ۷ هزار میلیارد تومان بابت بازپرداخت اوراق که در سقف دوم مصارف دیده شده است نیز به این رقم اضافه شود مجموع هزینه دولت ۴/ ۴۱۵ هزار میلیارد تومان خواهد بود. در نتیجه، کسری بودجه دولت بدون در نظر گرفتن درآمدهای نفتی و با در نظر گرفتن تحقق صددرصدی درآمدها ۷/ ۱۹۳ هزار میلیارد تومان خواهد بود که این رقم ۴۶ درصد از مصارف عمومی است. 

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، براساس فروض در نظر گرفته شده در لایحه بودجه سال آینده، درآمدهای نفتی دولت پیش بینی شده است. در این محاسبات با فرض اینکه صادرات نفت و میعانات در روز ۱۵۴۴ میلیون بشکه، خالص صادرات گاز ۴۵/ ۳ میلیارد دلار، قیمت نفت خام ۱/ ۵۴ دلار و سهم صندوق توسعه ملی ۲۰ درصد باشد، درآمد ارزی سهم دولت از نفت ۲/ ۲۲ میلیارد دلار خواهد بود که با توجه به سیاست حمایتی اعلام شده، ۱۴ میلیارد دلار آن با نرخ ۴۲۰۰ تومانی واگذار می‌شود و مابقی نیز با نرخ سامانه نیما واگذار خواهد شد. منابع حاصل از این منبع با در نظر گرفتن ۸ هزار تومان برای نرخ سامانه نیما، ۶/ ۱۲۴ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. علاوه براین منابع حاصل از ۱۳۵ هزار بشکه میعانات گازی تحویلی به پتروشیمی‌ها با در نظر گرفتن ۹۵ درصد قیمت فوب و نرخ ارز نیمایی ۳/ ۱۷ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. بنابراین مجموع منابع نفتی منعکس شده در بودجه ۹۸ حدودا ۱۴۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. 

بنابراین با توجه به درآمدهای دولت کسری عملیاتی بودجه (بدون نفت) ۷/ ۱۹۳ هزار میلیارد تومان و درآمدهای نفتی ۱۴۲ هزار میلیارد تومان خواهد بود. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارس «اقتصادنیوز» از قیمت کارخانه‌ای جدید محصول محبوب ایران خودرو

      اقتصادنیوز : ایران خودرو برای محصول محبوب خود قیمت جدید اعلام کرد تا متقاضیان این خودرو شوکه شوند.

    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید