مقرون به صرفه نبودن ارز نیمایی برای حمل و نقل ریلی

کدخبر: ۲۶۱۰۶۹
اقتصادنیوز: دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته گفت: با توجه به درآمد شرکت های ریلی، استفاده از ارز نیمایی برای تامین نیاز آنها صرفه اقتصادی ندارد.

به گزارش اقتصادنیوز ؛ «مجید بابایی» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به افزایش هزینه های شرکت های ریلی در بخش تعمیر و نگهداری اظهار داشت: قیمت برخی از قطعات یدکی قطارها بیش از سه برابر افزایش یافته؛ برای نمونه قیمت یک واگن در گذشته 2.5 میلیارد تومان بود اما اکنون به هشت میلیارد تومان رسیده است.

وی این افزایش قیمت ها را در کاهش سرمایه گذاری در صنعت ریلی موثر دانست و گفت: با اینکه شرکت های حمل و نقل ریلی با موافقت و دستور معاون اول رئیس جمهوری می توانند از ارز سامانه نیمایی استفاده کنند، این نوع ارز برای شرکت های ریلی صرفه اقتصادی ندارد.

دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته یادآور شد: توسعه زیرساخت های صنعت حمل و نقل ریلی یکی از مهمترین اولویت های نظام جامع حمل و نقل است.

بابایی در ادامه به کاهش بودجه عمرانی شرکت راه آهن در لایحه بودجه سال آینده اشاره کرد و گفت: اگر اعتبارات مورد نیاز حمل ونقل ریلی تامین نشود، دستیابی به اهداف برنامه ششم توسعه محقق نمی شود.

وی یادآور شد: توسعه زیرساخت های حمل و نقل ریلی به نسبت سایر شقوق حمل و نقل باید در اولویت برنامه های دولت و وزارت راه و شهرسازی باشد، گفت: در این صورت شاهد تکمیل پروژه های عمرانی در بخش زیربناهای حمل و نقل ریلی کشور خواهیم بود.

بابایی افزود: بر اساس جزئیات لایحه بودجه سال آینده دولت، اعتبارات شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برای انجام پروژه های زیربنایی ریلی 13 هزار و 989 میلیارد و 516 میلیون ریال دیده شده در حالی که همین ردیف در بودجه امسال 15 ‌هزار و 823 میلیارد ریال است.

به گزارش ایرنا، در چشم انداز توسعه زیرساخت های حمل ونقل ریلی کشور تا سال 1404 قرار است طول شبکه ریلی از 13 به 25 هزار کیلومتر افزایش یابد که تحقق آن نیازمند تامین مالی سرمایه گذاری در این بخش است.

در روزهای اخیر برخی رسانه ها از کاهش بودجه بخش ریلی کشور در سال آینده خبر دادند که سازمان برنامه و بودجه در اطلاعیه ای این گمانه زنی ها را رد و اعلام کرد: در لایحه بودجه 98 کل کشور، بیشترین سهم اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای معادل هفت هزار و 121 میلیارد تومان به طرح‌های فصل حمل و نقل اختصاص دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید