60 هزار نفر از وام مسکن انصراف دادند/میزان وام افزایش نمی یابد

کدخبر: ۲۶۲۶۷۷
اقتصادنیوز: مدیرعامل بانک مسکن از انصراف بیش از ۶۰ هزار نفر از دریافت تسهیلات مسکن از محل سپرده صندوق یکم خبر داد و گفت‌: افزایش سقف تسهیلات مسکن در دستور کار قرار ندارد.
60 هزار نفر از وام مسکن انصراف دادند/میزان وام افزایش نمی یابد

به‌ گزارش اقتصادنیوز به نقل از ‌ایسنا، رحیمی انارکی صبح امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری با اشاره به این که در حال‌ حاضر منابع صندوق پس انداز مسکن یکم به اتمام رسیده است، اظهار کرد: برای پرداخت تسهیلات جدید یا باید سقف منابع افزایش یابد، در غیر این صورت ما تسهیلات را از محل وصول اقساط تسهیلات پرداخت خواهیم کرد.

وی افزود: پیشنهادی برای افزایش منابع از محل صندوق توسعه ملی نیز داده‌ایم که هنوز به نتیجه‌ نرسیده است و بدون این منابع افزایش سقف تسهیلات امکان پذیر نیست. بنابراین فعلا افزایش سقف در دستور کار قرار ندارد.

مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به این که به دنبال راهکارهای دیگری برای افزایش قدرت خرید مردم هستیم، خاطر نشان کرد: در حال‌ حاضر در موضوع بازآفرینی شهری هدفگذاری کرده‌ایم و طبق تبصره ۱۸ قانون بودجه رقمی در قالب وجوه اداره شده قرار داده شده است که تامین مالی آن توسط سازمان برنامه انجام شده است.

رحیمی انارکی در بخش دیگری از صحبت‌هایش اضافه کرد: قرار بود امروز تفاهمنامه‌ای را با سازمان بازآفرینی شهری در خصوص دریافت ۲۰ درصد از مبلغ مذکور در قالب وجوه اداره شده منعقد کنیم که بر این اساس ما نیز باید معادل آن مبلغ را با نرخ سود ۹ درصد برای دوره ساخت تسهیلات ارائه کنیم.

وی با بیان این که افزایش توان خرید حتما نباید از طریق افزایش سقف تسهیلات اتفاق بیافتد، در این باره گفت‌: راهکارهای دیگر از جمله کاهش قیمت تمام شده وجود دارد که ما به دنبال آن هستیم. ما می‌خواهیم زنجیره تامین مالی مسکن را تعریف کنیم که این زنجیره تمامی بخش مسکن را در بر خواهد گرفت که شامل ۴۰ زنجیره خواهد بود.

به گفته مدیرعامل بانک مسکن قرار است در این خصوص با اجرای کار اعتباری و تخفیف‌هایی که برای تمامی این زنجیره در نظر گرفته می‌شود، قیمت تمام شده ساخت مسکن کاهش یابد.

وی با اشاره به این که بخش اول این موضوع با بنیاد مسکن تا قبل از پایان سال اجرایی خواهد شد، در این باره توضیح داد: در نهایت زنجیره کامل تامین مالی مسکن در سه ماهه دوم سال آینده اجرایی می‌شود که کاهش قیمت ساخت واحدهای مسکونی را در پی خواهد داشت.

رحیمی انارکی در ادامه‌ با بیان این که تاکنون حدود ۶۰ هزار نفر از سپرده گذاران تسهیلات مسکن یکم منصرف شده‌اند، تصریح کرد: متاسفانه بیش از ۳۶ هزار فقره در طی ۱۰ ماهه اخیر بوده است  که دلیل اصلی آن افزایش قیمت‌های شدیدی بود که امسال اتفاق افتاد و شاید عده‌ای ناامید شدند که صبر کنند تا پس از گذشت یک سال تسهیلات خود را دریافت کنند.

وی همچنین با اشاره به افتتاح  ۴۵۰ فقره حساب تسهیلات صندوق مسکن یکم، گفت‌: تعداد سپرده‌های زنده آن ۳۷۰ هزار فقره است و مانده سپرده‌ها نیز به ۶۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

مدیرعامل بانک مسکن تعداد واحدهایی که تاکنون از تسهیلات برخوردار شده‌اند، به ۹۰ هزار واحد می‌رسد، اظهار کرد: به طور کلی ۶۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات به این واحدها پرداخت شده است که ۳۲ هزار و ۶۰ واحد آن توسط زوجین استفاده شده است که رقم قابل توجهی است.

وی در ادامه صحبت‌های خود، خاطرنشان کرد: از این به بعد تسهیلات مربوط به این موضوع از منابع اقساط وصولی مسکن مهر پرداخت خواهد شد و این روند تا سال ۱۴۰۵ ادامه‌ خواهد داشت و در صدد هستیم که بتوانیم با افزایش پورتفوی این صندوق به شرایطی برسیم که از محل اقساط بتوانیم تمامی تسهیلات را پرداخت کنیم.

رحیمی انارکی با اشاره به این که صندوق پس انداز مسکن یکم ورژن جدید صندوقی است که در سال ۱۳۳۷ افتتاح شده است، در این باره گفت‌: در زمان انقلاب این بانک کمتر از ۱۰۰ شعبه داشته است و در حال‌ حاضر شعب بانک مسکن به ۱۲۵۵ شعبه رسیده و تعداد خانوارهایی که از طریق این بانک خانه دار شده‌اند بالغ بر هشت میلیون است که بیش از یک سوم افراد دارای مسکن در کشور را شامل می‌شود.

وی با اشاره به عملکرد ۱۰ ماهه سال جاری بانک مسکن در ارائه تسهیلات،   گفت‌: تسهیلات نقدی این بانک ۳۶۳ هزار فقره بوده که مبلغ آن در حدود ۱۳۲ هزار میلیارد ریال است که نسبت به سال گذشته از نظر تعداد ۴۱ درصد و از نظر مبلغ ۲۱ درصد افزایش داشته است.

مدیرعامل بانک مسکن با بیان این که تسهیلات فروش اقساطی ۱۱۵ هزار واحد با مبلغ ۴۶ هزار میلیارد ریال در سال جاری پرداخت شده است، بیان‌ کرد: در این بخش نیز از نظر تعداد دو درصد کاهش داشته‌ایم، اما مبلغ تسهیلات به طور کلی هفت درصد ا فزایش یافته است.

به گفته وی کل تسهیلات اعطایی بانک مسکن در ۱۰ ماهه نخست سال جاری ۲۰۰ هزار میلیارد ریال بوده است.

رحیمی انارکی در خصوص تسهیلات اعطایی به پروژه‌ "مسکن مهر" نیز، خاطر نشان کرد: از ابتدای این طرح قرارداد مربوط به دو میلیون و ۳۶۶ هزار واحد منعقد شده است که ۴۴۳ هزار واحد آن باقی‌ مانده است و از این تعداد ۲۰۳ هزار واحد فعال و در حال ساخت و ۲۴۰ هزار واحد غیر فعال است.

وی اضافه کرد: به طور کلی تکلیف ما در پروژه‌ مسکن مهر ۵۵۵ هزار میلیارد ریال است که ۵۰۱ هزار میلیارد ریال آن پرداخت شده و مابقی بر عهده ما است که باید آن را انجام دهیم.

مدیرعامل بانک مسکن در خصوص بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی نیز، یادآور شد: بانک مسکن از سال ۱۳۸۶ درگیر پروژه‌ مسکن مهر بوده و منابع عظیمی را نیاز داشته است که در آن مقطع بخشی را از طریق خط اعتباری بانک مرکزی و بخشی نیز از طریق اضافه برداشت منابع بانک مرکزی تامین شده و به طور کلی ۴۵۰ هزار میلیارد ریال در قالب خط اعتباری و اضافه برداشت از بانک مرکزی گرفته شده است.

وی ادامه‌ داد: در سال ۱۳۹۲ کل این برداشت‌ها تبدیل به خط اعتباری مسکن مهر شد که ما تا سال ۱۴۱۵ مهلت بازپرداخت آن را داریم. همچنین در سال گذشته از محل تبصره ۳۵ قانون بودجه سال ۱۳۹۵، ۵۰ هزار میلیارد ریال از این بدهی تبدیل به سرمایه بانک مسکن شد.

رحیمی انارکی در بخش دیگری از این نشست، با بیان این که در سال جاری مانده صندوق‌های ما ۷۰ هزار میلیارد ریال بود که در حال‌ حاضر به ۶۵ هزار میلیارد ریال رسیده است، در این باره خاطر نشان کرد: تعداد حساب‌های افتتاحی ما در سال جاری کاهش یافته است و به رغم این که متوسط افتتاح روزانه  حساب در سال گذشته ۸۰۰ حساب بوده در سال جاری این رقم به کمتر از ۶۰۰ حساب در روز رسیده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید